SAPBadanie polskich przedsiębiorców zlecone przez SAP jasno pokazuje, że czas niepewności oraz kryzysu wywołanego pandemią lepiej przechodzą te firmy, które już wcześniej zainwestowały w rozwiązania cyfryzujące i automatyzujące procesy biznesowe lub te, które zadziałały szybko oraz elastycznie w trakcie lockdownu.

 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
 
Jak wynika z badań zleconych przez SAP, wśród polskich firm o wysokim poziomie transformacji cyfrowej mniej niż połowa (45%) odnotowała spadek sprzedaży w 2020 roku. Natomiast wśród przedsiębiorstw o niskim poziomie cyfryzacji negatywny wpływ na sprzedaż zaraportowało aż 73% firm.

Wyższy poziom automatyzacji i cyfryzacji procesów biznesowych przekłada się również na generowanie przychodów. Wśród firm o wysokim poziomie cyfryzacji wzrost przychodów odnotowało 27%, a spadek 49%. W przedsiębiorstwach mało zaawansowanych w tym zakresie spadek przychodów zadeklarowało 66% spółek, a wzrost 20%.

Rok 2020 był rokiem pełnym zmian i nowych doświadczeń. Widzieliśmy wtedy i nadal obserwujemy teraz, jak różne branże muszą radzić sobie z nową rzeczywistością, np. handel detaliczny zamyka sklepy, produkcja boryka się z niepewnością w łańcuchu dostaw, a usługi finansowe z klientami, którzy stają się coraz bardziej obyci z technologią i unikają bezpośrednich interakcji. Nasi klienci muszą reagować na te zmiany szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Najważniejszą obserwacją z pandemii, i nasze badania to potwierdzają, jest to, że te firmy, które były bardziej zaawansowane w digitalizacji, łatwiej przeszły próbę czasu - Thomas Duschek, prezes SAP Polska.


Lepsza kondycja przychodowa i sprzedażowa oraz należyte ułożenie procesów jeszcze przed pandemią sprawiło, że firmy inwestujące w nowe technologie odnotowały najniższy odsetek zwolnień (18% spośród tych firm dokonało zwolnień) i jednocześnie te przedsiębiorstwa najczęściej zatrudniały nowych pracowników (również było ich 18%). W firmach o średnim i niski poziomie cyfryzacji co czwarta spółka musiała pożegnać się z częścią zespołu.

Cały rynek zauważył, że nowe technologie odgrywają ważną rolę w rynkowym sukcesie. Zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw postrzega dziś technologie cyfrowe znacznie lepiej niż przed pandemią. Taką opinię wyraziło aż 63% przedsiębiorstw, z czego 26% oceniło, że postrzeganie przez nich tego rodzaju technologii zdecydowanie się poprawiło. Przeciwnego zdania było jedynie 7% respondentów.

Nowe wyzwania, nowe inwestycje

Raport zlecony przez SAP pokazuje również z jakimi wyzwaniami będą borykać się polskie przedsiębiorstwa w najbliższych miesiącach i latach. Przynajmniej jeden poważny problem wskazało aż 86% ankietowanych firm. Jednym z głównych wyzwań przedsiębiorców jest zmniejszenie popytu, wskazywane przez 44% firm. Bardzo istotne są jednak również wyzwania związane z obsługą klienta i zamówień (18%), działaniami marketingowymi (17%) oraz nieefektywną komunikacją wewnątrz firmy (17%). Aby sprostać bieżącym i nadchodzącym wyzwaniom, polscy przedsiębiorcy stawiają na odpowiednie narzędzia cyfrowe. Aż 70% firm w Polsce już posiada bądź w najbliższych miesiącach planuje zakup oprogramowania dla firm. Wśród nich, 27% dysponowało tego rodzaju oprogramowaniem już przed pandemią, 15% dokonało zakupu w ostatnich miesiącach, zaś 28% - planuje zakup takich rozwiązań w najbliższych miesiącach.

Funkcjonujemy w nowej rzeczywistości, w której potrzeba zmiany sprawia, że klienci przenoszą swoje procesy do chmury i inwestują w rozwiązania automatyzujące oraz optymalizujące procesy biznesowe. Szukają rozwiązań optymalnych kosztowo i sposobu na przekształcenie inwestycji CAPEX w OPEX. Potrzebują elastyczności, żeby szybko reagować na zmieniające się warunki rynkowe - Thomas Duschek, prezes SAP Polska


Inwestycje w oprogramowanie dla firm planowane są przede wszystkim przez firmy z tych z sektora handlu i dystrybucji oraz produkcji. W każdej z tych branż aż 35% przedsiębiorstw planuje w najbliższych miesiącach inwestycje w oprogramowanie dla firm. W sektorze usług odsetek był co prawda niższy (22%), jednak przedsiębiorstwa reprezentujące tę branżę, znacznie częściej niż pozostałe dysponowały oprogramowaniem dla firm już przed pandemią.

Źródło: www.sap.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top