Zarządzanie ryzykiem kredytowym jako element procesu sprzedaży

bitechnologiesWraz z początkiem roku kalendarzowego, wiele instytucji kredytowych i leasingowych informuje o wynikach finansowych za poprzedni rok oraz o prognozach i planach na najbliższy okres. Dobre wyniki finansowe za rok 2010 obrazują duży popyt na produkty około bankowe.
Prognozy na rok 2011 są optymistyczne, co świadczy o tym iż firmy finansujące zapomniały już o kryzysie i coraz odważniej decydują się na inwestycje. Obecnie główny kierunek rozwoju w firmach to dążenie do rozwoju oferty produktowej i oferty uzupełniającej produkt podstawowy a także usprawnienie procesu udzielania Klientowi informacji i wydawania decyzji kredytowej. W dobie tak szeroko obecnie rozwiniętych technologii informatycznych, nikt nie wyobraża sobie łączenia tych aspektów bez wsparcia odpowiednim systemem informatycznym. Potencjalny odbiorca produktu finansowego staje się coraz bardziej wymagający, oczekując szerokiego pakietu usług przy jednoczesnej szybkiej decyzji kredytowej. Aby sprostać takim wyzwaniom firmy rozglądają się na rynku dostawców oprogramowania informatycznego, poszukując rozwiązania, które nie dość że spełni ich wymogi ściśle powiązane z kierunkiem rozwoju, to także idealnie dopasuje się do istniejących wewnątrz organizacji reguł biznesowych.

Wyzwaniem działów IT stało się zapewnienie organizacji oprogramowania, które w sposób idealny dopasuje się do wewnętrznych reguł przy jednoczesnej elastyczności w kreowaniu polityki pro sprzedażowej na dynamicznie zmieniającym się rynku finansowym. Sprzedaż jako jeden z kluczowych determinantów sukcesu organizacji jest procesem bardzo złożonym a jedną z jej nieodłącznych składowych jest zarządzanie ryzykiem kredytowym.

Ograniczenie ryzyka kredytowego oznacza dla instytucji finansowej bardziej złożone procesy i wymagające większych niż zwykle nakładów na czynności weryfikacyjne i analityczne, które nie mogą być rzetelnie zrealizowane bez szerokiego i dobrego jakościowo zasobu informacji. W takiej sytuacji mamy do czynienia z okolicznością, w której rozwój strategii handlowej oraz technik zarządzania ryzykiem generują dodatkowe kosztowne aktywności zwiększając obciążenie istniejących zasobów, przy jednoczesnym dążeniu do zapewnienia szybkiej decyzji kredytowej dla wymagającego Klienta.

Jak pogodzić te dwa bardzo istotne aspekty? Na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu informatycznego dobrze wspierającego proces sprzedaży na rynku finansowym?

Firma Business Intelligence Technologies dostawca cenionej na rynku platformy do sprzedaży produktów finansowych, widzi możliwość pogodzenia i połączenia tych dwóch sprzeczności tylko wtedy, gdy czynności weryfikacyjne, analizę i ocenę ryzyka oraz wydanie decyzji kredytowej zostaną wsparte systemem automatyzującym jak najwięcej z tych czynności i zapewniającym bogaty, opracowany i reprezentujący wysoką jakość zasób danych do analizy.

Automatyzacja sprawia, że te czynności mogą być wykonywane:
  • bez udziału lub przy ograniczonym udziale kosztownych zasobów osobowych
  • analityków ryzyka i wydających decyzję kredytową
  • szybko, czyli sprostać wymaganiom Klienta spełniając postulaty w stylu "wniosek w 15 minut” Bogaty, opracowany i reprezentujący wysoką jakość zasób danych do analizy oznacza, że jeszcze więcej wiemy o kredytobiorcy, możemy lepiej przewidywać jego przyszłą kondycję a zatem lepiej jesteśmy w stanie oszacować i wycenić ryzyko.
Podążając za rozwojem rynku usług finansowych, chcą zapewnić organizacji jak największą sprzedaż przy jednoczesnym niskim ryzyku kredytowym oraz wysokiej jakości obsługi Klienta istotne jest, by zwrócić uwagę na kierunki związane z:
  • automatyzacją wszelkich aspektów procedury kredytowej
  • zdolnością systemu do gromadzenia, opracowania i zapewnienia jakości szerokiego zasobu informacji analitycznej
Idealnym rozwiązaniem jest wdrożenie narzędzia które uwzględnia wymienione aspekt, a także które posiada zdolności do szybkiej zmiany tych zautomatyzowanych procesów i sterujących nimi reguł biznesowych, ponieważ cała ta materia bardzo szybko ewoluuje: pojawiają się nowe produkty finansowe, atakujemy nowe segmenty rynku, moderujemy wewnętrzne procesy i doskonalimy metody pomiaru i oceny ryzyka.

Źródło: www.bi-technologies.com.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top