W jakim tempie będzie rozwijał się rynek cloud computingu?

WNP.plZauważyć można rosnące zainteresowanie przedsiębiorstw nowymi rozwiązaniami oferowanymi w modelu Cloud Computing. Tendencję tę można już zaobserwować w formalnych zapytaniach ofertowych czy wymaganiach przetargowych – mówi Jacek Jacheć, ekspert rynku ICT Exatel.
 

Zdaniem naszego rozmówcy, pomimo trwającego kryzysu wydaje się, że polski rynek Cloud Computingu ma przed sobą dobry rok. Prognozy zakładają, że będzie on rozwijać się średniorocznie w tempie 30-40%.

Nie bez znaczenia jest w tym wypadku kierunek wskazany w Europejskiej Agendzie Cyfrowej, który wykorzystanie chmury obliczeniowej uważa za motor zmian w gospodarce. - Na podstawie komunikatu Komisji Europejskiej można stwierdzić, iż korzyści związane z modelem chmury wynikają z oszczędności skali - wyjaśnia Jacek Jacheć. - Prawie 80% organizacji, które zaczynają korzystać z tego rozwiązania, osiąga oszczędności kosztów na poziomie co najmniej 10-20% rocznie.

Jego zdaniem, można się także spodziewać, że w 2014 roku firmy zainteresują się rozwiązaniami chmurowymi w szerszym zakresie.
Po pierwszych doświadczeniach z usług IaaS czy SaaS, nadchodzi czas na kolejne usługi w tym modelu - przekonuje. - Przykładem mogą być tutaj chociażby usługi Unified Communication (UC as a Service), Contact Center czy też Bezpieczeństwa IT (Security as a Service). Takie zaawansowane rozwiązania do tej pory były trudno osiągalne ze względu na wysokie ceny dedykowanych rozwiązań instalowanych u klienta.
Jacek Jacheć do podmiotów inwestujących wciąż dość mocno w rozwiązania ICT zalicza te działające na szeroko rozumianym rynku e-commerce, który rozwija się w Polsce z szybkim tempie.
Drugą taką grupą są instytucje finansowe, zwłaszcza banki, które do końca 2014 roku muszą zaimplementować zalecenia płynące z Rekomendacji "D" Komisji Nadzoru Finansowego - mówi. - Firmy ograniczają natomiast wydatki na podstawowe usługi telekomunikacyjne, takie jak transmisja danych , usługi głosowe czy dostęp do Internetu.
Według naszego rozmówcy, przyszłością rynku są rozwiązania IT otwarte w zakresie integracji i rozwoju.
Sektor przemysłowy stawia na rozwiązanie umożliwiające automatyzację procesów produkcji oraz ograniczenie kosztów związanych z prostymi czynnościami, które wymagają ponoszenia zbędnych kosztów - wyjaśnia. - Na rynku telekomunikacyjnym technologią "schodzącą" staje się natomiast powoli usługa ISDN. Technologia miała zapewnić zaawansowane usługi komunikacji jak również transmisji danych, jednak obecnie uważana jest za mało elastyczną i zbyt kosztowną w utrzymaniu. Technologia ISDN jest wypierana z rynku przez rozwiązania VoIP, które są tańsze, bardziej elastyczne i zapewniające szersze portfolio usługowe. Kolejnym krokiem rozwoju usług VoIP są właśnie rozwiązania zapewniające ujednolicony system komunikacji Unified Communications.
Źródło: WNP.PL

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top