Centra danych przyszłością IT

Z usług centrów danych korzystają przedstawiciele praktycznie wszystkich sektorów. O zaletach outsourcingu IT szybko dowiadują się kolejne branże, a co za tym idzie, rośnie świadomość całego rynku - mówi w rozmowie z portalem wnp.pl Maciej Kulesza, dyrektor handlowy spółki ATM.


Big Data, lawinowy wzrost ilości danych w sieci, rozwiązania mobilne, wirtualizacja, chmuryzacja - wszystkie te stosunkowo nowe zjawiska wymagają odpowiednich rozwiązań technicznych. Jaką rolę w tych zmianach technologicznych odgrywają centra danych? Czy stają się fundamentem sieci?
Eksperci IDC (International Data Corporation) szacują, że ilość danych na świecie podwaja się co dwa lata. Informacje generowane przez ludzkość korzystającą z najnowszych technologii, np. w portalach społecznościowych i wszelkich innych danych utrzymywanych w chmurach publicznych, także o charakterze poufnym, trzeba gdzieś fizycznie przechowywać i przetwarzać w bezpieczny sposób. Ma to bezpośredni wpływ na rosnące znaczenie i rozwój centrów danych. Centra danych są i w dalszym ciągu będą fundamentem wszystkich usług e-commerce i usług oferowanych w modelu chmury. Jakkolwiek wirtualne są te usługi, muszą być umieszczone na fizycznym sprzęcie komputerowym: dysku, macierzy, serwerze. Te fizyczne zasoby z kolei ulokowane są w serwerowniach znajdujących się w siedzibie firmy bądź w obiekcie zewnętrznego dostawcy.
Co oferują biznesowi centra danych, jakie potrzeby zaspokajają?
Decydując się na usługi kolokacji, hostingu lub cloud computing, firmy najczęściej oddają w outsourcing całość lub część swojej infrastruktury IT wraz z funkcjonującymi na niej procesami czy usługami. Każda proponowana przez nas usługa może zapewnić wymierne korzyści.
Kolokacja, czyli przeniesienie własnych serwerów do zewnętrznego centrum danych, pozwala nie tylko zoptymalizować koszty, ale też podnieść bezpieczeństwo funkcjonowania firmy. Profesjonalne centra danych zapewniają użytkownikom ciągły dostęp do ich zasobów oraz redundancję kluczowych elementów technicznych, takich jak zasilanie, klimatyzacja i łączność telekomunikacyjna. W razie awarii firmy nie tracą zatem dostępu do swoich danych, mogą dalej pracować.
Wybierając usługę serwera dedykowanego, firmy zyskują doskonałe zabezpieczenie samego sprzętu informatycznego. Ponadto nie muszą ani inwestować w zakup serwerów (otrzymują bowiem je w dzierżawę), ani dbać o ich techniczną sprawność, którą gwarantuje dostawca. Infrastruktura udostępniana jest w centrach danych w formie usługi na żądanie (w ciągu godziny) i rozliczana w trybie abonamentowym.
Czy centra danych to usługi dla dużych firm? Jaka musi być skala potrzeb, by skorzystać właśnie z centrum danych?
Na outsourcing IT decydują się zarówno duże, jak i mniejsze przedsiębiorstwa. O ile jednak większe organizacje - zwłaszcza z sektora finansowego i telekomunikacyjnego - preferują usługi kolokacyjne, o tyle sektor MŚP chętniej sięga po usługi kompleksowe (zawierające w sobie warstwę sprzętową). Przykładem mogą być spółki świadczące usługi e-commerce.
Korporacje i duże instytucje najczęściej wybierają kolokację i wynajmują w naszych centrach danych nawet po kilkaset metrów kwadratowych, oszczędzając m.in. na budowie i utrzymaniu wymaganej infrastruktury.
Co mogą znaleźć w centrach danych firmy z sektora MŚP?
Firmy z sektora MŚP także korzystają z kolokacji, często pojedynczych serwerów lub szaf serwerowych, widać jednak coraz większe zainteresowanie modelem cloud computing. Usługa tego typu nie wymaga od nich zakupu i utrzymywania własnej infrastruktury serwerowej i sieciowej. W mniejszych firmach, gdzie nie zawsze zatrudniona jest osoba odpowiedzialna za infrastrukturę IT, outsourcing jest wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem.
Jaka infrastruktura własna jest potrzebna w przedsiębiorstwie korzystającym z centrum danych?
W przypadku wyboru usługi kolokacji, firma przenosi własny sprzęt informatyczny do centrum danych, które zapewnia gwarantowane zasilanie, chłodzenie, łączność telekomunikacyjną i wiele innych kluczowych parametrów działania usług w firmie. Stabilność wybranych parametrów i poziom jakości usługi określają nasze umowy z mocno rygorystycznym SLA (Service Level Agreement).
W przypadku usług typu serwer dedykowany i cloud, przedsiębiorstwo nie musi inwestować nawet we własny sprzęt, ponieważ dzierżawi infrastrukturę. Nie musi więc także dbać o techniczną sprawność sprzętu, z którego korzysta. Ten obowiązek pozostaje po stronie dostawcy. Dlatego tego typu usługi cieszą się coraz większą popularnością.
A jak to wygląda w przedsiębiorstwach, które korzystają z własnej serwerowni i wdrożonych rozwiązań?
Przedsiębiorstwa korzystające z własnych serwerowni są zmuszone zadbać we własnym zakresie o wszystkie aspekty technologiczne i bezpieczeństwa. Mowa tu zarówno o odpowiednich warunkach technicznych, w których muszą być przechowywane serwery (temperatura, wilgotność powietrza, ale też o ciągłości zasilania i jego alternatywnych źródłach (agregaty prądotwórcze, systemy podtrzymania UPS). Do tego dochodzi profesjonalny serwis, fizyczna ochrona, monitoring. To jedynie część z długiej listy warunków do spełnienia, gdy mowa o stabilnym i bezpiecznym środowisku serwerowym. Jak łatwo zauważyć, nie bez znaczenia są wysokie koszty, z którymi wiąże się taka inwestycja.
Dla jakich branż przeznaczone są usługi centrów danych? Czego oczekują np. bankowość i sektor finansowy?
Z usług centrów danych korzystają przedstawiciele praktycznie wszystkich sektorów. O zaletach outsourcingu IT szybko dowiadują się kolejne branże, a co za tym idzie, rośnie świadomość całego rynku.
W przypadku sektora finansowego konkurencyjność firm i instytucji w coraz większym stopniu zależy m.in. od tego, czy generowane przez nie dane są gromadzone i przetwarzane w bezpieczny sposób. Dla tej branży jest to absolutny priorytet. Według badania przeprowadzonego 2 lata temu przez NBP , prawie 90 proc. Polaków otrzymuje wynagrodzenia przelewem, 77 proc. otworzyło rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy, a 66 proc. posiada kartę płatniczą.
Łatwo przewidzieć, co by się wydarzyło, gdyby dostęp do ich danych został przerwany choćby na chwilę. Spektrum strat jest ogromne - od utraty wiarygodności i reputacji instytucji, przez odejścia klientów do olbrzymich strat finansowych. Problem ten dostrzegła Komisja Nadzoru Finansowego, która zaleciła wdrożenie do końca ubiegłego roku usprawnień w zakresie bezpieczeństwa danych - zalecenia te są znane jako tzw. Rekomendacja D. Jej celem jest nakłonienie instytucji finansowych, aby zapewniły swojej technologii informacyjnej zarówno stabilność, jak i bezpieczeństwo.
Jaki sens mają usługi centrum danych dla przedsiębiorstw produkcyjnych?
Korzyści jakie przedsiębiorstwa produkcyjne mogą czerpać z usług centrów danych najlepiej przedstawić na przykładzie wykorzystywanych przez nie złożonych systemów ERP osadzonych w chmurze. Moduły wchodzące w ich skład są odpowiedzialne za skutecznie działanie krytycznych obszarów danego przedsiębiorstwa. Systemy ERP także wymagają właściwego ze względu na prawo miejsca przetwarzania danych, zapewnienia ciągłości zasilania i wydajnego transferu danych. Bez centrów danych dostawcy systemów ERP nie mogliby rozwijać swojej oferty w chmurze.
W jaki sposób z centrów danych mogą korzystać firmy handlowe, zarówno duże sieci jak i mniejsze sklepy?
Niezależnie od tego czy firma prowadzi tradycyjny model sprzedaży, czy oferuje swoje towary lub usługi w Internecie - kluczowe powinno być dla niej bezpieczne przechowywanie danych oraz szybkość i niezawodność działania serwisu WWW, np. sklepu internetowego.

Nagła utrata dostępu do danych czy strony internetowej mają poważne konsekwencje dla firm prowadzących sprzedaż w sieci.
Wygoda i oszczędność czasu dla klienta to podstawa e-handlu. Kupujący oczekują ciągłej dostępności i natychmiastowej reakcji. Firma, która nie jest w stanie tego zapewnić, traci renomę i przestaje być atrakcyjna w oczach klienta, który przenosi się na strony konkurencji. Ryzyko utraty dostępu do danych czy stabilności serwisu www można wyeliminować, wybierając właśnie odpowiednie usługi kolokacji lub hostingu serwerów.
Przedsiębiorstwa IT zwykle same doskonale wiedzą jakie są ich potrzeby w zakresie infrastruktury IT. Co powoduje, że jednak decydują się przenieść przynajmniej część działalności na zewnątrz?
Dla branży IT zakres pożądanych usług zależy od ich wielkości i możliwości finansowych. Alternatywą dla przeniesienia swoich zasobów do wybranego centrum danych jest stworzenie własnej serwerowni zgodnej z obecnymi standardami. Jest to inwestycja warta kilkadziesiąt milionów złotych. Nie wszyscy są w stanie sprostać tak wysokiemu progowi inwestycyjnemu. Dlatego tę drogę wybierają jedynie duże korporacje i przedsiębiorstwa, których budżet na tego typu działania jest wystarczający, jednak taka inwestycja nie jest ekonomicznie uzasadniona.
Wiele firm IT decyduje się ostatecznie na outsourcing. W tym modelu dostawca świadczy usługę na konkretnym, przewidzianym w kontrakcie poziomie w zamian za wynegocjowaną stawkę. Daje tym samym gwarancję jakości i ułatwia kontrolę wydatków ponoszonych na funkcjonowanie środowiska IT. Po jej stronie jest także utrzymanie zasobów. Dobrze ulokowane systemy dają firmom IT gwarancję udostępniania ich klientom usługi na wysokim poziomie.
Przedsiębiorcy podkreślają, że przenoszenie usług np. do chmury budzi ich obawy związane z bezpieczeństwem. Jakie zabezpieczenia oferują centra danych, jaką gwarancję ma klient, że nie straci własnych zasobów?
Podstawowe obawy wynikają z niedostatecznej wiedzy i ograniczonego zaufania do kwestii bezpieczeństwa przechowywanych w ten sposób danych i systemów oraz z niepewności dotyczącej stałego i szybkiego do dostępu do zasobów.
Wśród wielu warunków, jakie powinni spełniać dostawcy usług cloud computing w centrach danych, najważniejszym pozostaje zapewnienie swoim klientom bezpieczeństwa na poziomie prawnym, fizycznym i technologicznym.
W pierwszym przypadku chodzi o ulokowanie swoich danych lub systemów w centrum danych spełniającym wymagania polskiego i unijnego prawa w zakresie przetwarzania i gromadzenia danych.
W przypadku infrastruktury samego obiektu kluczowe są zabezpieczenia fizyczne, takie jak ochrona, monitoring CCTV, kontrola dostępu, system gaszenia. Bezpieczeństwo warstwy teleinformatycznej zależy od pełnej dostępności zasilania i łączności telekomunikacyjnej, w tym wydajności transmisji danych przez Internet. Konieczna jest opieka operatorska i serwisowa działająca w trybie ciągłym. Posiadanie zapasowych obiektów kolokacyjnych na wypadek awarii czy sytuacji kryzysowych, jak np. niedostępności ośrodka podstawowego, jest niezwykle ceniona przez klientów. Usługa DRC (ang. Disaster Recovery Center) jest szczególnie istotna dla instytucji finansowych czy ubezpieczeniowych, ale i mniejsze firmy sięgają po to rozwiązanie.
Ochrona przed utratą zasobów w wyniku awarii to jedno. Jak centra radzą sobie z zagrożeniami atakiem z zewnątrz?
Poziom bezpieczeństwa podnosi ochrona sieci, w tym rozwiązania firewall i system anty-DDoS, a także backup danych oraz zabezpieczenie dostępu do paneli administracyjnych za pomocą certyfikatu SSL, który pozwala szyfrować poufne dane przesyłane pomiędzy serwerem a użytkownikiem. W przypadku usług świadczonych z wykorzystaniem serwerów bardzo istotnym czynnikiem jest możliwość wymiany podzespołów lub całego serwera w krótkim czasie, bez konieczności dbania o kontakt z dostawcą czy delegowania pracownika do fizycznej wymiany sprzętu.
Problemem prawnym dla firm rozważających usługi centrów danych może być lokalizacja takich ośrodków. Jakie prawo będzie stosowane w przypadku sporów czy innych roszczeń?
Centra danych na świecie podlegają odmiennym regulacjom prawnym. Z perspektywy zarządzania danymi osobowymi ma to krytyczne znaczenie. Dostawcy, którzy świadczą usługi centrów danych w państwach spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego, nie muszą np. wskazywać miejsca, gdzie dane ich klientów będą fizycznie gromadzone i przetwarzane. W Polsce jest inaczej.
Jako firma świadcząca usługi na terenie Polski staramy się w umowach z klientami stosować zapisy polskiego prawa. Niekiedy pojawia się konieczność odniesienia do zapisów prawa państwa trzeciego. Strony umowy proponują sobie wzajemnie, jakie ma to być państwo.
Jak wygląda perspektywa rozwoju rynku centrów danych w najbliższej przyszłości?
Światowy rynek centrów danych rozwija się niezwykle dynamicznie. Polska nie pozostaje w tyle. Według raportu PMR z 2014 roku, rodzimy rynek centrów danych, na którym świadczone są usługi kolokacyjne, hostingowe i cloud computing, wart jest już ponad miliard złotych. W najbliższej przyszłości dynamika wzrostu powinna utrzymać się na poziomie 15-20 proc. rocznie.
Źródło: www.wnp.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top