Wpływ komunikacji wewnętrznej na biznes

Już około 48 - 60 % polskich dużych i bardzo dużych przedsiębiorstw korzysta z intranetu - kluczowego narzędzia komunikacji wewnętrznej. Mniejsze firmy decyduję się na tego typu wdrożenie rzadziej - w około 20 % - jednak zainteresowanie tego rodzajem systemem komunikacji wewnętrznej z każdym rokiem wzrasta również w tym sektorze. Przedsiębiorcy częściej niż kiedyś korzystają także z outsourcingu usług z zakresu Internal Communication i Knowledge Management.
Coraz więcej polskich przedsiębiorstw przekonuje się, że komunikacja wewnętrzna leży u podstaw zarządządzania organizacją. Polska kadra zarządzająca zrozumiała, że właściwy i wydajny przepływ informacji pomiędzy pracownikami, a także kierownictwem i pracownikami ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego jej funkcjonowania i jest jednym z głównych czynników wpływających na efektywność finansową organizacji i zaangażowanie pracowników. Z badań wynika, że firmy przykładające dużą wagę do komunikacji wewnętrznej, mają aż o 47% wyższą stopę zwrotu dla akcjonariuszy .

Analizy rynku dowodzą, że komunikacja wewnętrzna w organizacji wpływa na optymalizację procesów biznesowych poprzez usprawnienie przepływu informacji oraz łatwiejsze wykrycie sytuacji kryzysowych. Kluczowe w tym względzie jest wykorzystanie systemu zarządzania informacją – intranetu. Umożliwia on chociażby monitorowanie nastrojów, poprzez obserwację wpisów na forach, czy wreszcie wykorzystywanie wiedzy i pomysłowości pracowników poprzez umożliwienie im realnego kreowania wartości firmy poprzez dzielenie się wiedzą czy kreowanie innowacji.
Łatwiejsze i sprawniejsze zarządzanie organizacją przy pomocy intranetu możliwe jest dzięki ustandaryzowaniu i nie powielaniu wielu czynności administracyjnych, jakie dzisiaj obciążają też małe i średnie przedsiębiorstwa. Wspólne bazy dokumentów, łatwe rozliczenia urlopów, delegacji, posegregowane materiały ofertowe, szkoleniowe i inne zasoby informacyjne w tej samej formie dostępne są dla doświadczonych pracowników zarządzających, ale również dla nowych, którzy właśnie rozpoczęli pracę. – mówi Aleksander Sala, Prezes Zarządu Kolibro Intranet Experts.
Przedsiębiorstwa odkrywają coraz częściej korzyści ze swobodnej, dwustronnej komunikacji, która czyni firmę odporniejszą na kryzysy pracownicze. Dlatego Intranet jest nie tylko licznej wykorzystywany przez polskie firmy w zarządzaniu organizacją, ale jest także coraz bardziej udoskonalany (świadczą o tym coraz częstsze projekty rewitalizacji intranetów). Stałymi elementami sieci wewnętrznych w polskich firmach zaczynają być tematyczne grupy dyskusyjne, czaty, blogi, galerie zdjęć. Pojawiły się nawet kompletne firmowe portale społecznościowe dla pracowników. Szacuje się, że tego typu portale społecznościowe w najbliższych latach będą stosowane przez ponad 30 proc. organizacji na całym świecie.

Największą platformą wymiany doświadczeń na temat zmian zachodzących w branży komunikacji wewnętrznej i intranetach w Polsce jest kongres EICIM – European Internal Communication & Intranet Meeting odbywający się 5 i 6 października w Warszawie. Kongres zgromadzi szerokie grono ekspertów: prezesów spółek, przedstawicieli zarządów, dyrektorów personalnych, managerów HR, dyrektorów i specjalistów IT, managerów komunikacji wewnętrznej i PR, ekspertów zarządzania wiedzą, managerów działów administracji, praktyków oraz profesjonalistów reprezentujących środowisko naukowe.

Na kongresie European IC & Intranet Meeting wystąpi m.in. Jane McConnell, światowej sławy ekspert w dziedzinie intranetów, która zaprezentuje nową edycję swojego corocznego raportu, wychodzącą poza tradycyjną koncepcję intranetu, pod zmienioną nazwą "Digital Workplace Trends for 2012". Swoimi doświadczeniem z zakresu Entreprise 2.0. podzielą się także zagraniczni eksperci i praktycy w tej dziedzinie: Frank Wolf z Managing Consultant w T-Systems Multimedia Solutions, należącej do Deutsche Telekom AG, oraz Felix Escribano z Internale Communications Manager, Collaboration & Knowledge Management w Adidas Group Adidas Group (Niemcy). Środowisko akademickie reprezentować będzie prof. Jan Fazlagić, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i Uczelni Vistula, który swoje wystąpienie poświęci perswazyjnym tekstom w intranecie. Natomiast swoją wiedzą z zakresu własności intelektualnej w intranecie podzieli się Tomasz Zalewski, radca prawny w kancelarii Wierzbowski Eversheds.

Uczestnicy kongresu w czasie dwóch dni prezentacji, będą mogli również zapoznać się z case studies projektów komunikacyjnych największych firm: Microsoft, Orange Customer Service, ING Życie, Wirtualna Polska, Jeronimo Martins, Kompania Piwowarska, KMPG.

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top