Wzrost popularności smartfonów przyczynił się do powstania świetnie prosperującego rynku aplikacji mobilnych. Pomaga to przedsiębiorstwom zwiększać produktywność, ponieważ mogą udostępniać personelowi skuteczne, wygodne narzędzia i zmienić na lepsze styl ich pracy.




Dotychczas proces ten następował stopniowo i iteracyjnie, bez większych skoków. Mobilność w przedsiębiorstwie przejawiała się dotychczas głównie w replikowaniu aplikacji WWW na urządzeniach przenośnych — to aspekt istotny, lecz raczej mało przełomowy. Sytuacja jednak się zmienia. Stoimy u progu rewolucji w zakresie aplikacji mobilnych, która może zmienić sposób prowadzenia działalności biznesowej, a przy tym odmienić zarówno relacje z zewnętrznymi klientami przedsiębiorstwa, jak i metody współpracy między poszczególnymi działami, a także współpracy firmy z partnerami. Katalizatorem tej rewolucji jest hasło „prostota”.

Prostota interfejsu

Prostota przejawia się w treści, kontekście i wygodzie. Nie jest użyteczna aplikacja zbyt złożona lub trudna w użytkowaniu, a także taka która nie udostępnia odpowiednich treści w odpowiednim czasie. Dzisiaj zewnętrzna warstwa aplikacji biznesowych jest często równie intuicyjna i atrakcyjna co w przypadku aplikacji używanych w prywatnym życiu — od gry Angry Birds po Instagram.

Przedsiębiorstwa pracują nad prostotą warstwy zewnętrznej i starają się zrozumieć kontekst mobilny, jeśli chcą zwiększyć produktywność swojego personelu, a także przyciągnąć młodsze pokolenie pracowników i klientów. Trudno się więc dziwić, że zrobiono już wielkie postępy, aby zadbać o prostotę interfejsu oprogramowania i udostępnić programistom szeroką gamę narzędzi do łatwego tworzenia aplikacji.

Sama prostota warstwy zewnętrznej nie wystarczy jeszcze do zapoczątkowania rewolucji w dziedzinie aplikacji mobilnych. Nawet gdy sama aplikacja będzie łatwa do stworzenia i użytkowania, bez właściwej treści jest bezużyteczna. A jednak gdy programiści próbują zintegrować aplikacje z systemami zaplecza i udostępnić treści biznesowe w sposób mobilny, często okazuje się to złożonym, kosztownym i czasochłonnym zadaniem.

Złożoność tę dodatkowo potęguje konieczność ochrony dostępu do systemów korporacyjnych. Złożoność hamuje innowacyjność, a wyzwania związane z integracją i zgodnością z polityką bezpieczeństwa pochłaniają ogromne zasoby firm. A gdyby udało się wyeliminować lub ograniczyć te wyzwania? To właśnie tu można urzeczywistnić prawdziwą rewolucję w zakresie aplikacji mobilnych. Uproszczenie integracji, bezpieczeństwa i skalowalności pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, a potem przeznaczyć je na to, co liczy się najbardziej: innowacyjność.

Koncentracja na mobilności

Jeśli firmy chcą dysponować rewolucyjnymi aplikacjami, muszą przestawić się na myślenie ukierunkowane na mobilność. Takie podejście uczy przedsiębiorstwa postrzegania możliwości mobilnych od samego początku prac nad rozwiązaniami tworzonymi z myślą o określonych wyzwaniach biznesowych.

Jeśli firmy wdrożą długoterminową wizję skoncentrowaną na mobilności, mogą przełożyć ją na odpowiednie projektowanie już na początkowym etapie opracowywania produktów – celem jest dopilnowanie, aby elementy mobilne stały się integralną częścią wszystkich aplikacji. Gdy firma przestawi się już na właściwy sposób myślenia, programiści muszą jeszcze być w stanie zaufać platformie, która upraszcza integrację aplikacji z systemami zaplecza. Pierwszym wymaganiem jest tu zapewnienie systemom biznesowym podstawy w postaci kompletnej i ujednoliconej platformy integracji. Kluczem do udanego wprowadzenia mobilności w firmie jest architektura SOA, która umożliwia łatwe integrowanie i łączenie aplikacji z całego środowiska IT na jednej platformie. Pomaga to skrócić czas opracowywania i zwiększyć produktywność dzięki niskiemu całkowitemu kosztowi posiadania.

Po drugie, platforma ta musi uniezależniać aplikacje od bazowego systemu operacyjnego. We współczesnym środowisku, w którym powszechne jest korzystanie z urządzeń prywatnych do celów służbowych (BYOD), platforma ta powinna umożliwiać tworzenie kodu przeznaczonego do uruchamiania na różnych urządzeniach, aby uprościć integrację aplikacji z systemami biznesowymi. To bardzo istotne, ponieważ potrzeby w dziedzinie mobilności są często zgłaszane przez działy inne niż IT, np. gdy dział marketingu zatrudnia agencję zewnętrzną do tworzenia aplikacji mobilnych dla sklepów internetowych.

Zapewnienie bezpieczeństwa firmy

Na koniec warto zauważyć, że przedsiębiorstwa muszą zadbać o właściwe metody zabezpieczeń. „Właściwe metody” to takie, które pozwalają chronić firmę w sposób zachęcający pracowników do maksymalnego wykorzystywania swoich urządzeń i aplikacji mobilnych.

Jako użytkownicy urządzeń mobilnych kładziemy nacisk na wygodę. Podobają nam się na przykład firmy, które wdrażają model BYOD. Przedsiębiorstwa mogą bezpiecznie zachęcać do korzystania z urządzeń prywatnych w firmie, jeśli są w stanie odseparowywać i chronić aplikacje biznesowe przez instalację bezpiecznych „kontenerów” obudowujących rozwiązania biznesowe na każdym urządzeniu mobilnym. Zarządzanie BYOD oznacza również, że prywatne aplikacje i dane użytkowników można oddzielić od informacji biznesowych, co daje użytkownikom poczucie pewności, że mogą w pełni wykorzystywać możliwości swoich urządzeń w połączeniu z aplikacjami firmowymi — to kolejny kluczowy czynnik wspierający rewolucję mobilną w przedsiębiorstwie.

Przyłącz się do rewolucji

Firmy dopiero zaczynają zdawać sobie sprawę ze znaczenia dobrze zaprojektowanych platform mobilnych, pozwalających skutecznie mierzyć się z wyzwaniami w zakresie integracji, bezpieczeństwa i skalowalności, a zarazem zwiększać wygodę użytkowników. Możemy więc spodziewać się dalszego rozkwitu innowacji, które zmienią sposób działania firm i wyłonią nowych liderów globalnych.

Podsumowanie

Strategie skoncentrowane na mobilności to przyszłość biznesu - wywołają one w tym świecie zmiany, jakich dzisiaj nie jesteśmy jeszcze świadomi.

Źródło: ORACLE
Autor: Suhas Uliyar, VP Mobile Strategy, Product Management, Oracle

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top