Para w cyfrową chmurę?

WNP.plOptymalizacja, outsourcing i mobilność to główne trendy w ofercie telekomunikacyjnej dla biznesu. Rozwiązania w chmurze wydają się przyszłością rynku.
 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
Trendy w inwestowaniu firm w technologie teleinformatyczne odzwierciedlają stan gospodarki - a przede wszystkim stan niepewności, przygotowywania się na jeszcze gorsze czasy, szukania racjonalnych oszczędności, które nie hamowałyby rozwoju. Na rozwój mogą liczyć te technologie, które dają więcej za mniej.
Na rynku ICT głównych wzrostów należy szukać w obszarach oprogramowania oraz outsourcingu, czyli również cloud, o którym bardzo dużo się mówiło w 2011 roku - wskazuje Jacek Fischbach, dyrektor departamentu rozwoju i zarządzania produktami dla klientów korporacyjnych w Netii. - Ten rok i kolejne będą okresem, w którym klienci zaczną śmielej korzystać z tego typu rozwiązań.
Szeroko i mobilnie

Dynamicznie rosnący rynek smartfonów i tabletów powoduje wzrost zapotrzebowania na powszechny, szybki dostęp do internetu. Sieci komórkowe często nie oferują wystarczająco dobrych parametrów, stąd potrzeba rozwoju publicznych sieci WiFi (w biurze i miejscach publicznych).

Właśnie na tym rynku Netia widzi spore szanse wzrostu, co potwierdzają liczne wdrożenia sieci WLAN przez firmę m.in. w centrach handlowych.

W czasie niepewności gospodarczej firmy szukają ofert, które przynoszą jak największy zakres usług za jak najniższą cenę.
Oznacza to połączenie i maksymalne wykorzystanie m.in. trzech trendów, czyli mobilności, unified communications oraz cloud computingu - wyjaśnia Arkadiusz Możdżeń, dyrektor handlowy grupy produktowej rozwiązania infrastrukturalne w NextiraOne Polska.
Chodzi o dostęp do narzędzi, które oferuje unified communications, takich m.in. jak współdzielenie dokumentów, usługa single number reach (jeden numer dostępu) czy transmisja wideo również za pomocą urządzeń przenośnych, np. smartfonów czy tabletów. Dodatkowo, aby finansowo model był dostosowany do sposobu wykorzystania, a funkcjonalności trafiły do pracowników, którzy naprawdę tego potrzebują (do kadry zarządzającej, ekspertów itp.), optymalnym modelem zakupu jest nabycie w formie usługi unified communications dostępnej z chmury, czyli cloud computingu.

Jednym z obszarów wzrostu są usługi transmisji danych, zwłaszcza rynek usług w technologii Ethernet i IP VPN charakteryzuje się dużym potencjałem.
Jego roczne przyrosty w ujęciu procentowym są dwucyfrowe - zauważa Sławomir Koszołko, dyrektor ds. strategii i marketingu GTS Poland. Dzięki obniżce kosztów, rynek ten się rozszerza, a usługi dostępne niegdyś tylko dla dużych korporacji są coraz częściej wykorzystywane w mniejszych firmach. Podobne trendy i dynamikę wzrostu firma obserwuje również w zakresie usług Centrum Danych, w tym rozwiązań wirtualnych.
Telefonia stacjonarna posiada co prawda udziały w rynku, ale jeżeli chodzi o sektor biznesowy, wciąż pozostaje jednym z ważniejszych narzędzi prowadzenia biznesu.
W nowoczesnym wydaniu opartym o technologie VoIP, umożliwiającym dostarczanie klientom usług zarządzanych i zintegrowanych z usługami transmisji danych oraz dostępu do internetu, ten rynek również ma przed sobą przyszłość - przekonuje Koszołko.
Jak wynika z badania przeprowadzonego w sierpniu 2011 r. przez firmę Unisphere Research (oddział Information Today, Inc.), w ostatnim czasie wzrosła zarówno liczba wdrożeń chmur prywatnych, jak i publicznych. 37 proc. przedsiębiorstw korzysta z chmur prywatnych, a liczba wdrożeń takich środowisk wzrosła o 28 proc. w stosunku do ubiegłego roku. Chmury publiczne są stosowane w 21 proc. firm, co oznacza wzrost o 50 proc. rok do roku.

Usługi udostępniane w chmurze zastępują aplikacje oferowane dotychczas przez wewnętrzne działy IT - mówi Brian J. Kracik, director product marketing cloud and service delivery platform, Oracle. Często są wśród nich popularne rozwiązania, np. infrastruktura jako usługa (IaaS), ujednolicone narzędzia komunikacji i współpracy, pamięć masowa i tworzenie kopii zapasowych oraz aplikacje do zarządzania kapitałem ludzkim.
Warto też zwrócić uwagę na inny trend - firmy wykorzystują szybki wzrost liczby urządzeń inteligentnych i dostępnej przepustowości (zarówno w sieciach stacjonarnych, jak i mobilnych), aby tworzyć nowe aplikacje pozwalające zwiększyć efektywność biznesową i zapewnić klientom lepszą obsługę.

Powstają aplikacje biznesowe wyposażone w podstawowe funkcje komunikacyjne, takie jak transmisja wideo, dźwięku i danych. Aplikacje tego typu są często wykorzystywane przez firmy, które kontaktują się z klientami za pośrednictwem mediów społecznościowych, poczty elektronicznej, komunikatorów, wiadomości SMS, wiadomości głosowych w sieciach stacjonarnych i mobilnych oraz internetu.

Jednym z wyczekiwanych kierunków rozwoju rynku rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu jest połączenie unified communication z szeroko rozumianym cloud computingiem.
Synergia ta sprawia, że za pośrednictwem chmury firmy mogą m.in. prowadzić tele- i wideokonferencje, korzystać z czatów czy współdzielić dokumenty - wyjaśnia Maciej Plebański, dyrektor działu sprzedaży T-Systems Polska. Takie rozwiązanie nie tylko usprawnia pracę, ale także gwarantuje pełną mobilność i pozwala zoptymalizować koszty operacyjne.
Nasz rozmówca wskazuje, że ryzyko powrotu kryzysu finansowego sprzyja promowaniu rozwiązań usługowych, które są finansowane w modelu OPE X’owym. Firmy sceptycznie podchodzą do zakupu dużych i kosztownych platform telekomunikacyjnych, wybierając bezpieczniejsze rozwiązania, które nie wymagają jednorazowych inwestycji, a pozwalają rozłożyć koszty w czasie.

Kolejnym istotnym trendem rynkowym, który znacząco wpływa na zasady korzystania z zasobów teleinformatycznych w firmach, jest, zdaniem Jacka Figula, telco client executive Cisco Poland, mobilność w dostępie do danych, a w konsekwencji do aplikacji takich jak wszelkie narzędzia, z których korzystają firmy, czyli bazy danych, systemy wspierające zarządzanie, księgowe, ale również aplikacje służące do komunikacji i współpracy.

Na mobilności odciska również swoje piętno personalizacja rozwiązań dla biznesu. Nowoczesne, biznesowe telefony komórkowe są wzbogacane o różnorodne opcje, dzięki którym użytkownik może dopasować je do swoich indywidualnych potrzeb.
To wiąże się z tzw. konsumeryzacją IT, czyli wprowadzaniem do obiegu firmowego urządzeń zaprojektowanych z myślą o odbiorcach indywidualnych - zauważa Leszek Hołda, prezes Integrated Solutions.
Coraz częściej pracownicy wykorzystują więc nie tylko laptopy, ale też tablety czy smartfony. W firmach panuje wielość kanałów i narzędzi kontaktu, co daje dużo swobody. Jednak aby przynosiło to rzeczywiste korzyści, wymagane jest ich zintegrowanie i tu przychodzi w sukurs unified communications oferowana w postaci usługi realizowanej przez zewnętrzną wyspecjalizowaną firmę.

Prognoza: zachmurzenie

Szacuje się, że wartość polskiego rynku cloud computing w ubiegłym roku sięgnęła ok. 400 mln dolarów, a w 2014 roku zbliży się do 600 mln dolarów. Zwiększenie tempa wdrażania tego typu usług związane jest z dwoma czynnikami - postępem technologicznym oraz chęcią korzystania z usług outsourcingu. Sytuacja ta ma także związek ze światowym kryzysem, który przyspieszył w firmach podejmowanie decyzji prowadzących do optymalizacji kosztów IT.

Chmura wpływa na rodzaj świadczonych usług w ramach centrum danych, a firmy, które obecnie korzystają z outsourcingu infrastruktury fizycznej, w przyszłości będą korzystać ze środowiska wirtualnego.
Dla GTS oznacza to, że będziemy oferować i wdrażać głównie wirtualne maszyny, a nie dedykowany sprzęt IT - przewiduje Janusz Figurski, product director managed services, GTS Central Europe. Znacznie zmieni się także model działania dostawców "oprogramowania jako usługi" (SaaS). Zamiast sprzedawać swój produkt jako pojedyncze instancje, będą go oferować w chmurze wielu podmiotom jednocześnie.
Jednym z najważniejszych trendów w zakresie rozwiązań telekomunikacyjnych dla biznesu jest Communications- as-a-Service (CaaS), czyli udostępnianie systemu komunikacyjnego w formie abonamentowej usługi.
W naszej firmie w 2011 roku zamówienia w chmurze osiągnęły 23 proc. całkowitej liczby zamówień, w tym roku prognozujemy ich wzrost do poziomu 30-32 proc. - mówi Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej Interactive Intelligence.
Te dane wskazują jasno, że komunikacja w chmurze jest czymś więcej niż medialną ciekawostką, to silny trend, który w najbliższym czasie może zdominować rynek polski.
Nietrudno zauważyć, że kryzys wymusza podejmowanie kroków, które zmierzają do oszczędności z jednej strony, ale też podnoszenia efektywności i wydajności z drugiej. Zdecydowanie powinniśmy docenić to drugie, bo same oszczędności wydają się, w mojej ocenie, strategią krótkowzroczną - przekonuje Roman Stachnio, dyrektor sektora telekomunikacyjnego w polskim oddziale Microsoft.
Dzięki upowszechnianiu rozwiązań telekomunikacyjnych dostępnych w chmurze, bardziej dostępne stają się narzędzia do tej pory zarezerwowane dla dużych korporacji, jak np. unified communications czy contact center.

Okazuje się, że zalety tych rozwiązań są nie do przecenienia, jednak ich koszt i skomplikowanie wdrożenia są dla średnich i małych przedsiębiorstw zbyt duże. W takim przypadku chmura jest jedyną alternatywą pozwalającą na dostęp do tego typu rozwiązań.

Tymczasem większe firmy, chociaż także preferują rozwiązania zwiększające mobilność i efektywność pracy, co związane jest z uważnym śledzeniem rynku cloud, zwracają jednak dużo większą wagę na bezpieczeństwo.
Skoro ze smartfonu mamy dostęp do zasobów firmowych, maili z załącznikami, to telefon musi być tak samo chroniony jak firmowy komputer, przy czym ten pierwszy jest dużo bardziej narażony na zgubienie lub kradzież - wyjaśnia Maciej Glapiński, kierownik działu komercjalizacji usług Polkomtel.
W dziedzinie telefonii, szczególnie w tzw. unified communictions, możliwości oferowane przez producentów znacznie wyprzedzają chęć korzystania z wyrafinowanych funkcji przez użytkowników. Jak podkreśla przedstawiciel Polkomtela, widać to szczególnie w rozwiązaniach IP - PA BX, chociaż te głównie współpracują z telefonami stacjonarnymi lub z mobilnymi z zainstalowanym dodatkowym oprogramowaniem. Ciekawszą alternatywą stają się oferowane od pewnego czasu przez operatorów wirtualne centrale abonenckie, gdzie z zachowaniem funkcjonalności central telefonicznych możemy korzystać z telefonów komórkowych.

Arkadiusz Wargin z Infovide-Matrix zauważa, że nie każda firma decyduje się na korzystanie z zestawu usług oferowanych w całości przez zewnętrznego dostawcę w modelu chmury publicznej. Główny powód to względy bezpieczeństwa. Dlatego przed podjęciem działań mających na celu określenie zakresu wprowadzanych usług chmurowych, istotne jest poznanie charakterystycznych mechanizmów oraz określenie potrzeb informacyjnych potencjalnych usługobiorców i wyjaśnienie wątpliwości, związanych z prawami, jakimi rządzi się chmura obliczeniowa.

W kierunku chmurowym podążają także oferty firm telekomunikacyjnych, poszerzających zakres usługi, w których operator, w ramach abonamentu, bierze na siebie odpowiedzialność za utrzymanie systemów, oferując je w postaci usługi z odpowiednimi gwarancjami jakości i bezpieczeństwa.

Źródło: www.wnp.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top