Standard vs. dodatek, czyli usługi IT dla biznesu

Nowe technologie opanowały prawie wszystkie sfery firmowej aktywności. Urządzenia mobilne na spotkaniach kadry kierowniczej czy mechanizmy IT w halach produkcyjnych... Z jakich usług branży jutra korzysta dzisiejszy biznes?
 

 REKLAMA 
 RAPORT ERP 2021 - KLIKNIJ POBIERZ PORÓWNAJ 
 
Komputery vs. Internet

88 638 na 93 577 przedsiębiorstw, zbadanych w ubiegłym roku przez GUS, wykorzystuje w swojej działalności komputery. Już dawno przestały one pełnić funkcje maszyn do pisania, przejmując stopniowo odpowiedzialność za realizację zadań rozmaitych komórek – od biura, przez produkcję, aż do dystrybucji. W zależności od branży i działu, mogą to być proste edytory, profesjonalne programy graficzne czy zaawansowane systemy sterujące np. parkiem maszynowym lub operacjami finansowymi. W każdym jednak przypadku ogromną rolę przypisuje się obecnie mechanizmom służącym komunikacji i wymianie danych. Niezależnie więc od wdrażania w przedsiębiorstwie rozwiązań wspierających określone procesy, standardem jest korzystanie z Internetu, choćby w postaci poczty elektronicznej. Jak wskazuje analiza CBOS, najwięcej internautów jest wśród kadry kierowniczej i specjalistów z wyższym wykształceniem (97%), pracowników biurowo-administracyjnych (89%) oraz techników i średniego personelu (88%). Jednak coraz szersze możliwości posługiwania się wirtualnymi narzędziami sprawiają, że obowiązki a i udogodnienia związane z byciem online, dotyczą najróżniejszych stanowisk. Zmienia się zakres pracy, zmienia się też infrastruktura IT.

Kadra IT vs. outsourcing

W większych firmach pieczę nad procesami informatycznymi sprawują wykwalifikowani fachowcy. Według przytoczonego wcześniej badania GUS, ponad 13 tysięcy (z przebadanych 93 577) przedsiębiorstw zatrudnia fachowców w dziedzinie IT/ICT. Odpowiadają oni za funkcjonalność infrastruktury, uczestniczą też we wdrażaniu nowych, niejednokrotnie strategicznych dla organizacji przedsięwzięć. Obecnie sporo podmiotów może się poszczycić posiadaniem rozbudowanych systemów informatycznych, służących optymalizowaniu pracy praktycznie całej swojej struktury (np. systemy ERP). Są to na ogół wielkie projekty outsourcingowe realizowane przez wyspecjalizowane jednostki. Czasem pojawiają się więc obawy pracowników o ingerencję w ich dotychczasowe obowiązki.
W rzeczywistości zewnętrzne usługi IT nie muszą stanowić realnego zagrożenia dla etatowej kadry – zwraca uwagę Elżbieta Zdrojewska z Centrum Przetwarzania Danych Exea Data Center – Dają one firmie konkretne, gotowe rozwiązania usprawniające procesy organizacyjne, wytwórcze, komunikacyjne, księgowe i in., zakładając jednocześnie późniejsze administrowanie całością przez dotychczasowy, ale odpowiednio przeszkolony zespół. W ten sposób outsourcing zapewnia nowoczesne mechanizmy do wykorzystania na bazie zaplecza wewnętrznego.
Infrastruktura firmowa vs. chmura

Najnowsze usługi IT koncentrują się nie tylko na poprawie organizacji pracy, lecz także na maksymalnym usprawnianiu przepływu danych. Rosnąca popularność chmur obliczeniowych to przejaw priorytetowego podejścia do dysponowania wirtualnymi zasobami. Infrastruktura informatyczna musi być nieustannie gotowa na coraz bardziej skomplikowane operacje przy przetwarzaniu coraz większej ilości informacji. Generuje to wydatki na sprzęt, kadrę, pomieszczenia oraz systemy ochrony kapitału drzemiącego w zawartości serwerów. Sprostanie aktualnym, ale i perspektywicznym potrzebom w tym zakresie, oznacza angażowanie ogromnych środków na kolejne usprawnienia. Stąd tak dynamiczny rozwój sektora Cloud Computingu, który umożliwia przekazanie odpowiedzialności za zasoby IT wyspecjalizowanym podmiotom. Jednak również one muszą brać pod uwagę dynamicznie zmieniającą się sytuację we własnej branży, a co za tym idzie – rosnące oczekiwania klientów i nowe wyzwania.
Dzisiejsze data center to znacznie więcej niż elektroniczne magazyny w postaci serwerów. To cała infrastruktura, tworząca środowisko dla precyzyjnie dostosowanych do charakteru użytkownika (firmy), form eksploatowania i zabezpieczania należących do niego wirtualnych zasobów – dodaje Elżbieta Zdrojewska z Exea.
I właśnie kierunek „elastyczność” jest typowy dla dzisiejszego rozumienia szerokiego pakietu dostępnych usług IT.

EXEA

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top