Ankieta firmy IFS dotycząca cyfrowej transformacji ujawnia, jak przedstawiciele kadry kierowniczej najwyższego szczebla w ponad 20 krajach postrzegają konieczność przeprowadzenia cyfrowej transformacji, jakie technologie będą służyć jej wprowadzaniu i kto w firmie będzie odpowiedzialny za ten obszar.

 
 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 


Firma IFS, globalny dostawca oprogramowania dla przedsiębiorstw, opublikowała wyniki ankiety obejmującej niemal 500 osób decyzyjnych najwyższego szczebla reprezentujących firmy z sektora produkcji przemysłowej, sektora konstrukcyjno-budowlanego, handlu detalicznego, sektora ropy i gazu, motoryzacyjnego, energetyki i użyteczności publicznej oraz innych. Zdaniem 86% respondentów cyfrowa transformacja odegra istotną rolę na ich rynkach, ale 40% z nich nie opracowało związanej z nią strategii.

Brak przejrzystości co do wewnętrznego podziału odpowiedzialności w zakresie cyfrowej transformacji

Na pytanie o osobę odpowiedzialną w ich firmie za wprowadzenie cyfrowej transformacji respondenci wymienili dyrektora ds. IT (40% respondentów), prezesa (39%) i dyrektora finansowego (35%), z kolei dyrektor ds. technologii (20%) i dyrektor ds. marketingu (6%) nie są uznawani za osoby decyzyjne w tym obszarze.

Pytani o osobę, która powinna być odpowiedzialna za cyfrową transformację, przedstawiciele kadry kierowniczej najwyższego szczebla często wymieniają siebie. Zdaniem 53% prezesów odpowiedzialność spoczywa właśnie na nich. Wyniki dotyczące dyrektorów finansowych i dyrektorów ds. IT wynoszą odpowiednio 69% i 63%.

Wysoki priorytet, ale brak przejrzystej strategii

Zdaniem 86% respondentów cyfrowa transformacja odegra kluczową rolę na ich rynku w ciągu najbliższych pięciu lat, a z odpowiedzi 76% z nich wynika, że potrzebują oni więcej informacji na temat cyfrowej transformacji.

Jednak w przypadku wielu firm strategia wdrażania nie została jeszcze przygotowana — 40% respondentów jeszcze nie opracowało przejrzystej strategii cyfrowej transformacji.

Technologie wykorzystywane do przeprowadzania cyfrowej transformacji

Na pytanie polegające na ocenie kilku przełomowych technologii pod względem ich znaczenia w przeprowadzaniu cyfrowej transformacji w branżach respondentów uzyskano następujące oceny:

(Skala: 1–100. 1 = bez znaczenia, 100 = duże znaczenie).
  • Internet rzeczy: 59
  • Przetwarzanie w chmurze: 59 
  • Kognitywne przetwarzanie danych: 55 
  • Uczenie maszynowe: 53
  • Technologie wearable: 48
  • Druk trójwymiarowy: 42
  • Technologia dronów: 39


Różnice regionalne

Ankieta ujawniła pewne różnice regionalne w podejściu do wewnętrznego podziału odpowiedzialności:

  • Zdaniem respondentów z Polski osobą odpowiedzialną za przeprowadzenie cyfrowej transformacji jest dyrektor ds. IT (57% respondentów), a tylko 41% uważa, że tą osobą jest prezes.
  • Respondenci ze Stanów Zjednoczonych uważają, że za przeprowadzenie cyfrowej transformacji odpowiedzialny jest dyrektor finansowy (42%), a zaledwie 30% uważa, że tą osobą jest prezes i jest to najniższy wynik, jaki przyznano prezesowi spośród odpowiedzi ze wszystkich regionów. 
  • Zdaniem 57% respondentów z Brazylii dyrektor ds. technologii jest osobą odpowiedzialną za cyfrową transformację i jest to najwyższy wynik dla dyrektorów ds. technologii spośród odpowiedzi ze wszystkich regionów. 
  • Respondenci z krajów skandynawskich uznają dyrektora ds. IT za osobę odpowiedzialną za cyfrową transformację (45%), natomiast drugie miejsce zajmuje prezes (38%). 
  • Respondenci z krajów Azji są najbardziej niezdecydowani: 29% z nich nie wie, kto w ich organizacji jest odpowiedzialny za cyfrową transformację.

 

Ta ankieta pokazuje, że kadra kierownicza najwyższego szczebla w największych branżach ma świadomość potencjału cyfrowej transformacji, jednak w wielu przypadkach nie opracowali jeszcze strategii jego wykorzystania. Wygląda na to, że brak jest jeszcze pewności co do osoby, która ma być faktycznie odpowiedzialna za realizację planu cyfrowej transformacji w firmach. Firmy powinny sprecyzować cele i opracować przejrzyste strategie, aby wykorzystać cały potencjał cyfrowej transformacji — mówi Mark Boulton, Chief Marketing Officer (CMO) w korporacji IFS.

Źródło: www.ifsworld.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top