Wzrastające zatrudnienie w branży motoryzacyjnej to wyzwanie dla działów HR

macrologicBranża motoryzacyjna to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Przy rosnącej produkcji systematycznie zwiększa się liczba nowych pracowników. Przed działami HR w firmach tego sektora stoi poważne wyzwanie: oczekuje się od nich dużej liczby szkoleń o bardzo wysokiej jakości przy jednoczesnym kontrolowaniu terminów tych szkoleń, które trzeba ponawiać cyklicznie.


 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
 
W firmach, gdzie pracuje średnio 2 tys. osób to bardzo odpowiedzialne i trudne zadanie, do którego trzeba odpowiednio się przygotować – przyznaje Monika Grabowska, ekspert firmy Macrologic, polskiego dostawcy systemów ERP
Doskonalenie kompetencji zawodowych pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie z branży motoryzacyjnej jest bardzo istotne. Należy bowiem mieć na uwadze to, że pracują oni głównie na stanowiskach technicznych, a więc brak wymaganego szkolenia czy odpowiedniego certyfikatu może skutkować np. odsunięciem pracownika od wykonywanych obowiązków i zaburzeniem pracy całego przedsiębiorstwa. Stąd ten obszar jest przedmiotem szczególnej uwagi – wyjaśnia Monika Grabowska.
Jak z tym odpowiedzialnym zadaniem powinien poradzić sobie dział HR, gdy ma do przeszkolenia kilka tysięcy osób pracujących np. przy taśmie produkcyjnej? Zdaniem Moniki Grabowskiej w tak dużym przedsiębiorstwie podstawą efektywnego zarządzania jest wybór takich szkoleń, które są zgodne z kierunkami rozwoju firmy, a następnie opracowanie optymalnego dla danej organizacji planu szkoleń.
Oczywiście nie jest to proste zadanie, ale zdecydowanie niezbędne, jeżeli nasza firma chce walczyć o konkurencyjność na rynku – twierdzi ekspert firmy Macrologic.
Szczególną uwagę należy przywiązywać do tych szkoleń czy kursów, które wymagają okresowego odnowienia. Są to m.in. szkolenia pracowników administracyjnych z działów jakości i rozwoju, np. typu MSA, FMEA, ANPQP (dla osób prowadzących projekty Renault i Nissana), a także te — obejmujące już wszystkich zatrudnionych — dotyczące zasad udzielania pierwszej pomocy oraz z zakresu BHP. Kontroli terminów wymagają również szkolenia dla pracowników produkcji i operatorów typu SEK, a także przeznaczone dla osób wykonujących prace na wysokościach. Jak radzi Monika Grabowska, po przeprowadzonym szkoleniu istotne jest zbadanie jego skuteczności.
Najlepiej, jeśli oceny efektów dokona bezpośredni przełożony przeszkolonego pracownika. Jednak nie powinien tego robić od razu, ale po upływie określonego czasu. Pod uwagę również powinna być brana ocena efektów szkolenia wyrażona przez samego pracownika. Wbrew pozorom jest ona bardzo ważna, ponieważ stanowi cenną informację dla osób zarządzających firmą – mówi ekspert firmy Macrologic.
Efektywność zorganizowanego szkolenia oceniana jest na podstawie ankiet, które uczestnicy szkoleń wypełniają po jego zakończeniu. Poddają oni wtedy ocenie m.in. następujące elementy: czy trener był przekonujący, czy wiedza została przekazana w sposób interesujący oraz czy materiały szkoleniowe były dobrze przygotowane. Ponadto badane są wskaźniki dotyczące godzin szkoleniowych na pracownika w okresie jednego roku.

Szkolenia, poza walorami kompetencyjnymi, mogą mieć również wpływ na poprawę komunikacji wewnątrz danej firmy. Stanowią też źródło wielu cennych informacji dla przełożonego.
Zdarza się, że szkolenia często są wstępem do dyskusji o planowanych zmianach w organizacji, okazją do poznania opinii pracowników i zgromadzenia nowych pomysłów. Co istotne, dla wielu zatrudnionych udział w szkoleniu jest źródłem motywacji, mającym ogromne znaczenie dla funkcjonowania całej firmy. Szkolenia powinny być zatem postrzegane jako inwestycja w kapitał ludzki – podsumowuje Monika Grabowska, ekspert spółki Macrologic.
Źródło: www.macrologic.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top