Systemowa kontrola nad firmowymi kosztami osobowymi

Wynagrodzenie brutto, premie, nagrody dla pracowników – wszystkie te elementy składają się na koszty osobowe przedsiębiorstwa, które nawet w stabilnej sytuacji gospodarczej leżą w centrum zainteresowania zarządów i menedżerów. Im większa potrzeba przyglądania się firmowym wydatkom i konieczność ich optymalizacji, tym większe zapotrzebowanie na wiarygodne dane dotyczące kosztów związanych z pracownikami. Dla kadry zarządzającej kluczowym narzędziem do takiej analizy jest oprogramowanie, które umożliwia nie tylko bieżącą kontrolę, ale też planowanie i symulację kosztów osobowych przedsiębiorstwa.

Rozwiązania typu PCP – Personnel Cost Planning, będące elementem kompleksowego systemu do zarządzania kadrami, umożliwiają menedżerom bieżący dostęp do informacji o kosztach osobowych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych, pozwalając na analizowanie i modyfikowanie wynagrodzeń pracowników, przeszeregowania w zespołach czy zmianę wymiaru poszczególnych etatów.
Na podstawie przechowywanych w systemie kadrowym danych takich jak stan zatrudnienia i aktualne płace, menedżerowie mogą symulować różne scenariusze zmian, od optymistycznych - zakładających przyznanie podwyżki czy wzrost zatrudnienia na drodze rekrutacji, po pesymistyczne - przyjmujące na przykład konieczność obniżenia płac. Na podstawie wybranego scenariusza system automatycznie dostarcza menedżerom wiedzy o następstwach finansowych takiej zmiany, czyli spodziewanym wzroście czy redukcji kosztów osobowych. – mówi Szymon Knobloch, Dyrektor ds. Konsultingu GAVDI Polska S.A., firmy specjalizującej się w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi w oparciu o system SAP HCM.
W sytuacji rynkowej, w której jedyną stałą jest zmiana, a firmy nieustannie stają przed koniecznością przetasowań organizacyjnych, potrzebne są także wiarygodne dane pozwalające podejmować kluczowe decyzje biznesowe. Narzędzia do planowania i symulacji kosztów osobowych pozwalają analizować i podejmować działania nie tylko na poziomie operacyjnym, ale także na poziomie strategicznym.
W przedsiębiorstwach zatrudniających setki czy tysiące pracowników zasymulowanie wszystkich branych pod uwagę scenariuszy w obszarze kosztów osobowych bez wsparcia IT wymagałoby zaangażowania całego sztabu ludzi i co gorsza, nie dawałoby żadnej pewności, że uzyskane informacje są wiarygodne. Dzięki dedykowanym do tego narzędziom firma uzyskuje kompletną i rzetelną informację, która może stać się podstawą do podjęcia strategicznych kroków, takich jak np. reorganizacje czy zmiany strukturalne. – dodaje Szymon Knobloch.
Planowanie i symulacja kosztów osobowych to funkcjonalność systemu SAP ERP HCM, obejmującego pełen zakres narzędzi do zarządzania kapitałem ludzkim. Moduł PCP umożliwia planowanie kosztów na podstawie bieżących oraz planowanych danych o zatrudnieniu i zmianach struktury organizacyjnej, możliwość budowy wielu scenariuszy, symulację zmian wartości składników kosztów, analizy porównawcze oraz transfer do kontrolingu.

Źródło: GAVDI

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top