oracle 120Badanie przeprowadzone przez firmy Oracle i KPMG wykazuje, że nieporozumienia co do odpowiedzialności za bezpieczeństwo chmury, brak przejrzystości i szara strefa informatyczna komplikują ochronę przedsiębiorstw.

 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
 
Jak wynika z drugiego dorocznego raportu Oracle i KPMG na temat zagrożeń w chmurze na rok 2019, przedsiębiorstwa kontynuują przenoszenie do chmury obciążeń o znaczeniu newralgicznym i najbardziej wrażliwych danych, nie oznacza to jednak, że znikły problemy związane z bezpieczeństwem. Badanie wykazało, że 72% respondentów uważa chmurę publiczną za bezpieczniejszą niż środowisko, które są w stanie stworzyć we własnym centrum przetwarzania danych, dlatego przenosi dane do chmury. W dalszym ciągu istnieją tu jednak luki w przejrzystości, które mogą utrudniać firmom zrozumienie, co dzieje się z ich newralgicznymi danymi w chmurze. Raport przewiduje, że w latach 2018–20 nastąpi 3,5-krotny wzrost liczby przedsiębiorstw mających ponad połowę danych w chmurze. 71% firm podało, że większość tych danych to dane wrażliwe - dla porównania, w ubiegłym roku było to 50%. Zdecydowana większość (92%) stwierdziła jednak, że obawia się, czy ich pracownicy przestrzegają chmurowych polityk ukierunkowanych na ochronę tych danych.

Z raportu wynika, że z uwagi na newralgiczny charakter usług chmurowych bezpieczeństwo chmury staje się strategiczną koniecznością. Usługi chmurowe nie są już opcjonalnymi, trzeciorzędnymi elementami środowiska informatycznego, lecz służą do wykonywania podstawowych zadań, które są istotne we wszystkich aspektach działalności gospodarczej. Raport na rok 2019 wskazuje na kilka kluczowych obszarów, w których korzystanie z usług chmurowych może stwarzać dla wielu przedsiębiorstw wyzwania w obszarze bezpieczeństwa.

  • Nieporozumienia dotyczące wspólnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo. 82% użytkowników chmury miało do czynienia ze zdarzeniami związanymi z bezpieczeństwem, wynikającymi z nieporozumień dotyczących modelu wspólnej odpowiedzialności. Choć 91% firm dysponuje formalnymi metodykami w zakresie użytkowania chmury, 71% jest przekonane, że nie zawsze są one przestrzegane przez pracowników, co skutkuje pojawianiem się szkodliwego oprogramowania i naruszeniami ochrony danych.
  • Dyrektorzy ds. bezpieczeństwa informacji zbyt często są pomijani w związku z bezpieczeństwem chmury. 90% ankietowanych dyrektorów ds. bezpieczeństwa informacji ma wątpliwości co do swojej roli w ochronie środowiska oprogramowania udostępnianego jako usługa (SaaS) obsługiwanego przez dostawcę usług chmurowych.
  • Największym problemem w zakresie bezpieczeństwa jest w dalszym ciągu przejrzystość. Jak wynika z badania, największym wyzwaniem w zakresie bezpieczeństwa jest wykrywanie zdarzeń związanych z bezpieczeństwem w chmurze i odpowiednie reagowanie; problem ten został uznany za najważniejsze obecnie wyzwanie przez 38% respondentów. 30% ankietowanych jako problem z bezpieczeństwem określiło fakt, że ich istniejące mechanizmy kontroli bezpieczeństwa sieci nie zapewniają odpowiedniego wglądu w działające w chmurze obciążenia.
  • Korzystanie z niezatwierdzonych przez firmę aplikacji w chmurze i brak mechanizmów kontroli bezpieczeństwa naraża dane na ryzyko. 93% respondentów podało, że w dalszym ciągu zmaga się z tzw. szarą strefą informatyki, tj. sytuacją, w której pracownicy używają niezatwierdzonych przez przedsiębiorstwo urządzeń prywatnych i platform do przechowywania lub udostępniania plików z firmowymi danymi. Połowa ankietowanych firm wymieniła jako częste przyczyny oszustw i wycieków danych brak mechanizmów kontroli zabezpieczeń i niewłaściwe konfiguracje. 26% respondentów wskazało jako swoje największe obecnie wyzwanie w obszarze cyberbezpieczeństwa korzystanie z usług chmurowych bez upoważnienia.

Najważniejsze obciążenia na świecie są przenoszone do chmury, co zwiększa zapotrzebowanie na skoordynowaną, zintegrowaną, warstwową strategię bezpieczeństwa” - powiedział Kyle York, wiceprezes ds. strategii produktu w dziale Oracle Cloud Infrastructure. „Rozpoczęcie od platformy chmurowej stworzonej z myślą o bezpieczeństwie i wykorzystanie sztucznej inteligencji do ochrony danych przy jednoczesnej eliminacji obciążeń administracyjnych i konieczności instalowania poprawek zmniejsza złożoność i pomaga przedsiębiorstwom chronić najbardziej newralgiczne zasoby - ich własne dane.
Inne kluczowe wnioski
  • Automatyzacja może pomóc przy problemach z przeciągającym się instalowaniem poprawek - 51% ankietowanych stwierdziło, że instalowanie poprawek opóźnia ich projekty informatyczne, a 89% przedsiębiorstw chce wprowadzić w tym obszarze strategię zautomatyzowaną.
  • Automatyczne uczenie może pomóc zmniejszyć zagrożenia - 53% respondentów korzysta z uczenia maszynowego do zmniejszenia cyberzagrożeń jako takich, natomiast 48% stosuje uwierzytelnianie wieloelementowe do automatycznego aktywowania drugiej metody uwierzytelniania w przypadku wykrycia nietypowego zachowania użytkownika.
  • Ryzyko dla łańcucha dostaw - usługi o znaczeniu newralgicznym wymagają ochrony, ponieważ naruszenia bezpieczeństwa łańcucha dostaw spowodowały w 49% przypadków pojawienie się szkodliwego oprogramowania, a w 46% - dostęp do danych bez upoważnienia. 
  • Zdarzenia związane z bezpieczeństwem pojawiają się coraz częściej wraz ze wzrostem niejasności co do wspólnej odpowiedzialności - tylko 1 na 10 przedsiębiorstw jest w stanie przeanalizować ponad 75% swoich danych dotyczących zdarzeń związanych z bezpieczeństwem, a 82% użytkowników chmury odnotowało zdarzenia tego typu, wynikające z nieporozumień dotyczących modelu wspólnej odpowiedzialności w chmurze.
  • Popularność chmury sprawia, że zagrożenia zaczęły obejmować całe środowisko - coraz większa mobilność pracowników oraz korzystanie z aplikacji i danych w systemach lokalnych i w chmurze sprawia, że specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa muszą uwzględnić w kwestii ryzyka i zagrożeń znacznie więcej skomplikowanych aspektów.


Źródło: www.oracle.com

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top