Siła Lotusa, sukces Atlasa

Grupa Atlas w ciągu piętnastoletniej działalności zyskała pozycję lidera na polskim rynku chemii budowlanej. Utrzymanie tej pozycji wymaga ciągłego usprawniania funkcjonowania przedsiębiorstwa i wprowadzania atrakcyjnych narzędzi, zwiększających lojalność klientów wobec marki, takich jak platforma IBM Lotus Notes Domino.


Wytwórnia Klejów i Zapraw Budowlanych Atlas powstała w roku 1991 w Łodzi. W ciągu kilku lat mała firma przekształciła się w Grupę Atlas – w jej skład wchodzi obecnie jedenaście podmiotów gospodarczych. Firma zajmuje trzecią pozycję wśród europejskich producentów suchych mieszanek cementowych, oferuje ponad sto wyrobów, niezbędnych przy budowie i remoncie. Jej produkty były dwukrotnie wyróżniane godłem promocyjnym „Teraz Polska”, otrzymały prestiżową nagrodę „Produkt Dziesięciolecia 1990-2000” od Polskiego Klubu Biznesu. Prezydent RP przyznał Grupie Atlas Nagrodę Gospodarczą dla najlepszego polskiego przedsiębiorstwa (2002 r.). Firma zdobyła także tytuł Budowlanej Marki Roku 2005 (przyznany 25 stycznia 2006 r. podczas targów BUDMA 2006).

 

Wśród produktów Grupy Atlas znajdują się: kleje do glazury, zaprawy budowlane, systemy ociepleń ścian zewnętrznych budynków, podkłady podłogowe oraz gipsowe spoiwa i gładzie szpachlowe. W planach jest produkcja cementu na bazie własnych złóż wapienia, niedaleko Opoczna.

 

Obecnie około 6% całkowitej sprzedaży Grupy Atlas stanowi eksport. Zagranicznymi partnerami firmy są odbiorcy z Rosji, Litwy, Łotwy, Ukrainy, Białorusi, Estonii, Czech, Słowacji, Holandii i Portugalii. 25 lipca 2003 r. Atlas otworzył swoją pierwszą zagraniczną fabrykę w Dubnej niedaleko Moskwy. Wyniki finansowe Grupy Atlas plasują ją w gronie najlepiej zarządzanych polskich przedsiębiorstw – obroty za 2005 r. wyniosły ponad 980 mln złotych.

 

Wytwórnia Klejów i Zapraw Budowlanych Atlas w Zgierzu
Wybór i wdrożenie

 

Potrzeba wdrożenia nowego rozwiązania informatycznego narodziła się w 2000 roku w związku z koniecznością usprawnienia przepływu informacji w ramach wszystkich spółek Grupy Atlas.

 

– Chcieliśmy, aby nowa platforma wspomagała główne procesy biznesowe w naszej firmie. Wybraliśmy rozwiązanie Lotus Notes Domino firmy IBM, które w pełni odpowiada naszym wymaganiom, jest wygodne i łatwe w użyciu, nawet laik nie powinien mieć kłopotów z jego obsługą – wyjaśnia Bogusław Święcicki, dyrektor ds. systemów informatycznych w Grupie Atlas.
TETA ERP

 

Wdrożenie platformy Lotus Notes Domino przeprowadził zespół 4 specjalistów z Grupy Atlas, z pomocą konsultantów IBM Polska. Od momentu implementacji platforma jest stale rozbudowywana o nowe aplikacje, aby sprostać nowym potrzebom biznesowym przedsiębiorstwa. Od sierpnia 2004 r., w związku z gwałtownym wzrostem zainteresowania transakcjami internetowymi, aż 99% zamówień na produkty firmy realizowane jest za pośrednictwem sieci. Obecnie na platformie Lotus Notes Domino działa wiele aplikacji wspierających funkcjonowanie Grupy Atlas we wszystkich obszarach jej działalności, w tym w zakresie księgowości, sprzedaży i marketingu, logistyki oraz zarządzania reklamacjami. Wszystkie aplikacje tworzą jednolity, zintegrowany system informatyczny, zapewniający pełny przepływ informacji pomiędzy spółkami a centralą, a także – w ramach przyznanych uprawnień dostępu – pomiędzy partnerami i klientami.

 

Hala produkcyjna
Korzyści

 

W ramach usprawnienia przepływu informacji i obiegu dokumentów szczególne korzyści odnotowano w obszarach: finansowo-księgowym, sprzedaży, logistyki oraz zarządzania reklamacjami.

 

Bogusław Święcicki dyrektor ds. systemów informatycznych w Grupie Atlas
Aplikacja wspomagająca system rozrachunku ze wszystkimi klientami przedsiębiorstwa rejestruje zamówienia, limity kredytowe poszczególnych kontrahentów oraz śledzi terminowość płatności. Dzięki temu dział finansowo-księgowy posiada aktualne informacje, którzy partnerzy zasługują na pełne zaufanie, a którzy nie realizują płatności w terminie.

 

W przedsiębiorstwie prowadzącym działalność na tak dużą skalę sprawna logistyka i precyzyjne planowanie mają duże znaczenie. Osobna aplikacja, zintegrowana z systemem magazynowym, zarządza w Atlasie terminowością dostaw oraz śledzi poziom sprzedaży produktów poszczególnych rodzajów, umożliwiając precyzyjne określanie stanu zaopatrzenia magazynów i ułatwiając planowanie dostaw. Działa także rozbudowana aplikacja, zajmująca się wyłącznie kwestią reklamacji.

 

Przy ogromnej ilości poufnych danych, przepływających pomiędzy klientem a firmą, niezwykle ważna jest kwestia bezpieczeństwa. Przekaz danych zabezpieczony jest za pomocą protokołu SSL, dzięki czemu transmisja jest w pełni kodowana i zapewnia pełne bezpieczeństwo informacji.

 

W przypadku Grupy Atlas, ogromne znaczenie dla funkcjonowania firmy ma także system komunikacji ze specjalistami zatrudnionymi w Regionalnych Centrach Doradztwa Budowlanego (CDB). Specjaliści CDB – których zadaniem jest wizytowanie wszystkich punktów oferujących produkty Atlasa, szkolenie sprzedawców i wykonawców oraz monitorowanie potrzeb partnerów – mogą bezpośrednio po każdej wizycie wprowadzać za pomocą Lotus Notes swoje uwagi, spostrzeżenia i wnioski bezpośrednio do centralnego systemu. Dzięki funkcjom CRM Atlas może szybko reagować na potrzeby rynku.

 

Bezpośrednie korzyści z wdrożenia platformy Lotus Notes/Domino odnoszą także klienci Grupy Atlas. W każdej chwili mogą zalogować się do systemu i zapoznać z pełną dokumentacją współpracy. – Klient dostaje od nas, niejako na talerzu, wszelkie informacje dotyczące naszej współpracy i relacji pomiędzy nami. Rachunkowość i płatności, zamówienia i terminy dostaw – wszystko opracowane oddzielnie dla każdego klienta – tłumaczy Bogusław Święcicki. Lotus Notes/Domino wykorzystywany jest przez Grupę Atlas również w marketingu. Na tej platformie oparta jest aplikacja „Dziennik Budowy” – gazeta elektroniczna, zawierająca informacje nt. przetargów, inwestycji, planów zagospodarowania przestrzeni oraz publikacje o charakterze poradniczym.


Przemysław Gąsiorek Dział Oprogramowania w IBM Polska
Na czym polegał udział specjalistów IBM we wdrożeniu platformy Lotus Notes w Grupie Atlas?

 

– Do zadań zespołu IBM uczestniczącego we wdrożeniu należały konsultacje i doradztwo. Swoja wiedza i doświadczeniem wspieraliśmy specjalistów z grupy Atlas, bezpośrednio przeprowadzających wdrażanie systemu w firmie. Ścisła współpraca pomiędzy zespołami Atlas i IBM pozwoliła na wdrożenie platformy, która stała się podstawa do stałego rozwoju aplikacji przez zespół IT Grupy Atlas.

 

Najważniejsze właściwości platformy Lotus Notes, które wykorzystano w przypadku grupy Atlas?

 

– Grupa Atlas, implementując platformę IBM Lotus Notes/Domino, wzięła pod uwagę takie atuty, jak niezawodna komunikacja i wydajna praca grupowa. Cechy te umożliwiły usprawnienie przepływu informacji w firmie. Dzięki zastosowaniu IBM Lotus Notes/Domino aplikacje tworzą jednolity i zintegrowany system informatyczny, zapewniający pełny przepływ informacji pomiędzy spółkami a centralą Grupy Atlas, a także – w ramach przyznanych uprawnień dostępu – pomiędzy partnerami i klientami firmy.

 

Źródło: www.msipolska.pl
Autor: Elżbieta Jaworska

 

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top