bpscCzwarta rewolucja przemysłowa dzieje się na naszych oczach. To okazja dla polskich przedsiębiorstw, które mają szansę na duży skok. Często na podbicie rynków zagranicznych. Rodzime firmy inwestują coraz więcej w cyfrową transformację — podstawę Industry 4.0. Jak szacuje PwC, do 2020 r. będzie to ponad 100 mld zł rocznie. To, co cieszy to fakt, że coraz więcej pieniędzy przeznaczanych jest na badania i rozwój.


 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
 
W grudniu 2017 firma doradcza PwC opublikowała raport „Kierunek innowacje. Polskie firmy na ścieżce rozwoju”. Jak można się z niego dowiedzieć, ponad 50% polskich przedsiębiorstw na badania i rozwój wydaje ponad 10% przychodów. A 70% firm biorących udział w badaniu, już teraz uważa się za innowatorów, dla których głównym czynnikiem wzrostu jest korzystanie z nowoczesnych rozwiązań technologicznych.
Firmy stoją obecnie przed wieloma decyzjami w obszarze innowacji, które muszą odpowiednio zaadresować. Szczególnie w Polsce i całym regionie Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie przechodzimy najintensywniej zmiany ekosystemu, zagadnienia z obszaru innowacji otrzymują status priorytetowy – wyjaśnia taki stan rzeczy Jolanta Kokosińska, partner w PwC.
Podobnego zdania jest Dominik Tomczyk prezes Polwaxu
Jeżeli polskie firmy nie będą rozwijać się technologicznie, jeżeli będziemy żałować środków na wewnętrzne badania i rozwój (R&D), to wcześniej czy później, nasza pozycja na rynku zostanie zmarginalizowana i zostaniemy wyparci przez firmy, które rozumieją, gdzie leży przewaga nad konkurencją.
W poszukiwaniu innowacji

Badania i rozwój, a także inwestycje w nowe projekty, pozwalają poszerzać kompetencje. Czego dobrym przykładem jest firma kierowana przez Dominika Tomczyka. Polwax brał udział tworzeniu pierwszego polskiego silnika odrzutowego. Dzięki udziałowi w programie INNOLOT, spółka z Jasła mogła zdobyć unikalne kompetencje w obszarze odlewnictwa precyzyjnego. Jak wyjaśnia szef Polwaxu
Inwestycja w zaawansowane rozwiązania IT i produkcyjne przekłada się bezpośrednio na polepszenie jakości produkcji i dostarczanie produktów bardziej zaawansowanych. Firma nie konkuruje na poziomie ceny, a swojego know how – kończy Tomczyk. A to daje jej większe poczucie bezpieczeństwa organizacji, która jest bardziej odporna na wahania cen i koniunktury na rynku.
Dobre widoki na przyszłość

Innowacje napędzają firmy i pozwalają budować przewagi rynkowe. Czego doskonałym przykładem jest DEFRO. Firma, która 20 lat temu zaczynała produkować kotły na paliwa stałe, dziś jest liderem rynku w kraju i wychodzi z ofertą do krajów ościennych. W tym tak wymagających jak Niemcy czy Francja.
Innowacje w technice grzewczej są jednym z naszych motorów napędowych - mówi jasno prezes DEFRO Wojciech Różalski. Świętokrzyska firma, oprócz własnych prac badawczo-rozwojowych, współpracuje z rzecznikiem patentowym.
Innowacje pozwalają znaleźć swoją niszę. Przykładem jest dolnośląski Sonel. Firma działa w bardzo wąskimi i wyspecjalizowanym obszarze pomiarów bezpieczeństwa elektrycznego. Producent postawił na innowacje i odniósł sukces, a ten był możliwy dzięki pracownikom. O czym mówi Jan Walulik, Wiceprezes Zarządu Sonel S.A.
Żeby mogły powstać skomplikowane i zaawansowane technologicznie przyrządy, potrzebny jest sprawny i doświadczony zespół inżynierów w biurze konstrukcyjnym oraz duże nakłady na badania i rozwój, na które spółka od lat wydaje ok 10% przychodów ze sprzedaży.
Człowiek najlepszą inwestycją

Polwax, Sonel i DEFRO są tylko przykładami, potwierdzającymi, że liderzy produkcji w swoich branżach zdają sobie sprawę, że sukces rodzi się w innowacjach. Za którymi stoją pracownicy. Według prezesa Polwaxu to ludzie są największą wartością firmy i oni stoją za jej sukcesem. Firma, dzięki specjalnemu programowi, zainwestowała i zatrzymała managerów, którzy dziś uczestniczą w gigantycznej inwestycji spółki w Czechowicach-Dziedzicach. Specjalny program, który motywuje pracowników, posiada również DEFRO. Za przykładem liderów produkcji idą inni. Jedną z podstaw innowacyjności przedsiębiorstw jest odpowiednio stymulowany i zaplanowany rozwój innowacji pracowniczej. Jak wynika z badania PwC, aż 55% ankietowanych zadeklarowało posiadanie systemów motywacyjnych dedykowanych rozwojowi działalności innowacyjnej. Pokazuje to, że rodzimy biznes angażuje coraz więcej sił w kreowanie optymalnych warunków dla pracowników, co pomaga kreować innowacje.

Źródło: www.bpsc.com.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top