Cykle życia w chmurze

WNP.PLSystemy PLM działające w chmurze dostosowują się do potrzeb firmy. Mogą rosnąć wraz z nią, pozwalając na używanie aplikacji z dowolną intensywnością i nie ograniczając jej możliwościami sprzętu.
 

{MosModule module=PLM_Dzial}
 
Zarządzanie Cyklem Życia Produktu (PLM) to system pozwalający na integrację wszystkich procesów, począwszy od koncepcji, poprzez konstrukcję i wytwarzanie, kończąc na procesach wdrożeniowych i serwisie posprzedażowym.
PLM ma integrować ludzi, dane, procesy i systemy działające w przedsiębiorstwie i poza nim, jeżeli są one związane z produktem - mówi Radosław Cieślak, menedżer ds. rozwiązań Autodesk dla przemysłu. - A zastosowanie rozwiązania PLM zaprojektowanego do działania w chmurze pozwala na łatwy dostęp do systemu z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie i poprzez dowolne urządzenie mobilne.
Obłok dla każdego?

System taki można również w pełni konfigurować i programować, a więc dostosować do potrzeb dowolnego procesu oraz użytkownika. Użytkownik ma dostęp tylko do tych aplikacji, z których będzie korzystał. Nasz rozmówca podkreśla, że model chmurowy daje bezpieczeństwo danych na poziomie znacznie wyższym niż zabezpieczenia lokalne. - Dane są odporne na awarię czy kradzież sprzętu w siedzibie firmy - przekonuje Cieślak. - Są zawsze dostępne dla jego właściciela.

PLM w chmurze to także elastyczne reagowanie na zmieniające się otoczenie - umożliwia zwiększenie bądź zmniejszenie liczby stanowisk w grupie korzystającej z systemu. Dzięki temu mogą z niego korzystać klienci, dostawcy i inni kontrahenci.
Można sobie wyobrazić maszynę wyposażoną w okresie gwarancyjnym i pogwarancyjnym w stanowisko PLM, które raportuje aktualną sytuację do służb serwisowych dostawcy poprzez połączenia mobilne - opisuje przedstawiciel Autodesk. - Takie informacje są bardzo istotne szczególnie w przypadku dużych produktów, takich jak maszyny górnicze czy statki. Innym przykładem może być statek zawijający do portu, na który czekają na nabrzeżu części zamienne, a o potrzebie ich dostarczenia poinformował w odpowiednim czasie właśnie system PLM.
Wśród podstawowych korzyści, które niesie ze sobą wdrożenie rozwiązania klasy PLM w chmurze, Eduard Marfa, dyrektor marketingu Teamcenter na obszar EMEA w Siemens PLM Software, wymienia szybkie wdrożenie z dużą dozą elastyczności oraz możliwość dynamicznego skalowania infrastruktury w zależności od realizowanych projektów (infrastruktura działa bowiem od razu).

Skupienie się na zarządzaniu aplikacjami, zamiast zarządzaniu infrastrukturą, to kolejna zaleta - mówi Marfa.
Wymieniłbym jeszcze efektywną kosztowo infrastrukturę IT na poziomie przedsiębiorstwa przy niskim poziomie nakładów kapitałowych na IT oraz szybką i efektywną implementację wirtualnych testowych środowisk.
Sięgnięcie po rozwiązania PLM w chmurze to także krótszy czas zwrotu z inwestycji dzięki wstępnie skonfigurowanym środowiskom oraz maksymalizacja potencjału pracowników IT dzięki korzyściom z centralnego zarządzania PLM.

Sebastian Grabski, architekt rozwiązań technicznych Cisco Systems Poland, podkreśla, że nie ma jednego modelu cloud computingu dla systemów PLM.
Możemy wyodrębnić trzy różne modele, z których każdy oferuje korzystającym z niego organizacjom innego rodzaju korzyści - wyjaśnia.
Pierwszy z nich to Software as a Service, w którym klient regularnie (np. co miesiąc) płaci dostawcy systemu PLM określoną kwotę za możliwość korzystania z aplikacji, nie ponosząc przy tym żadnych dodatkowych kosztów związanych np. z utrzymaniem czy rozbudową infrastruktury IT.

Drugi z modeli bierze pod uwagę pozyskanie aplikacji PLM oraz umieszczenie jej w chmurze publicznej, a trzeci - w chmurze prywatnej.
Często słychać pytanie, jaka będzie różnica pomiędzy instalacją aplikacji na standardowych systemach IT a chmurą - twierdzi Grabski i wyjaśnia, że chmura to wysoce elastyczne środowisko, które pozwala skalować infrastrukturę w dół lub w górę w miarę potrzeb, w czasie bliskim rzeczywistemu.
Użytkownicy decydują się na któryś z tych modeli w zależności od tego, jaki poziom poufności danych jest im potrzebny. Polityka bezpieczeństwa w niektórych podmiotach nie pozwala przechowywać danych poza firmą. Nie mogą one korzystać z SaaS lub chmury publicznej, tworzą więc swoją własną, prywatną chmurę, tylko na użytek wewnętrzny firmy. Takie rozwiązanie wiąże się jednak z większymi wydatkami. Firma musi bowiem sama sfinansować zakup i wdrożenie odpowiedniej infrastruktury.

Kto sięgnie chmur

Eduard Marfa z Siemens PLM Software wskazuje, że przedsiębiorstwa, dla których wdrożenia PLM są czymś nowym, takie jak firmy działające w branży produktów konsumenckich i handlu oraz energii i w sektorze infrastruktury, mogą skorzystać z modelu w chmurze, aby bardzo szybko wdrożyć i zainstalować je po raz pierwszy.

Klientom już korzystającym z systemu PLM przeniesienie środowiska rozwojowego lub testowego do chmury może pomóc w ograniczeniu kosztów, nie wpływając na obecną produkcję.

Firmy, które od początku cyklu produkcyjnego wykorzystują systemy PLM "z chmury", zyskują możliwość elastycznego zarządzania procesem na każdym jego etapie oraz efektywnej współpracy z dostawcami czy podwykonawcami.
Oferta PLM w chmurze skierowana jest praktycznie do każdej firmy projektowej bądź konstrukcyjnej, która wprowadza na rynek jakiś produkt - wyjaśnia Radosław Cieślak z Autodesk. PLM ma zarządzać procesami i komunikacją między nimi.
System PLM może obejmować takie procesy jak zarządzanie projektami, działem inżynierskim, dostawami, jakością, sprzedażą lub serwisem. Podmiotem systemu PLM jest produkt, jednak system może się łączyć z innymi systemami, które odpowiadają za finanse i zarządzanie zasobami ludzkimi (ERP) czy kontaktami z klientami (CRM).
Wśród firm, które skorzystały z naszego rozwiązania PLM w chmurze, znajduje się m.in. szwajcarski Franke, związany z przemysłem maszyn spożywczych, czy międzynarodowe konsorcjum Alstom. Co istotne, system jest przeznaczony dla każdej firmy i może być dostosowany do potrzeb wykorzystywanych w niej procesów - wskazuje Cieślak.
Dotychczas systemy PLM, podobnie jak systemy ERP czy CRM, kojarzyły się z dużymi wydatkami. Związane były one nie tylko z kosztem zakupu licencji przez użytkownika, ale dodatkowo z kosztem wdrożenia, dostosowania standardów, zakupu sprzętu (serwera oraz komputerów o odpowiednich parametrach dla użytkowników), a na końcu z kosztami obsługi serwisowej.

W rozwiązaniach chmurowych klient nie kupuje licencji stałej dla użytkowników, korzysta także z serwerów zewnętrznych w chmurze. Jedyne opłaty, jakimi jest związany, to miesięczne opłaty abonamentowe za wykorzystanie stanowisk oraz koszty wdrożenia zależne od wymagań klienta, na które składa się dopasowanie istniejących aplikacji do indywidualnych potrzeb oraz szkolenie załogi.

Miesięczna opłata za podstawowe stanowisko to ok. 120 zł. Stanowisko z rozbudowanymi funkcjami zarządczymi i możliwością wprowadzania zmian w funkcjonowaniu procesów to koszt ok. 360 zł za miesiąc. Koszt całkowitego wdrożenia nowego systemu PLM jest porównywalny z kosztem rocznej obsługi serwisowej oferowanej przez systemy istniejące. Przedstawiciel Autodesk zwraca także uwagę, że system jest dostępny zawsze w najnowszej wersji, w przyszłości zmiany w nim nie będą więc zmuszały do wymiany sprzętu komputerowego, ponieważ jedynym wymaganiem dla systemu PLM jest dostęp do internetu.
Największą zaletą systemu PLM w chmurze jest składowanie danych na serwerach dzierżawionych. Dane są bezpieczne, odporne na lokalne awarie systemu i zawsze dostępne z dowolnego miejsca - przekonuje Radosław Cieślak. I dodaje, że dane, które są przesyłane do serwerów chmurowych, są danymi o procesach, a więc o wielkościach zmiennych w przedsiębiorstwie. Dane dotyczące własności intelektualnej firmy pozostają na serwerach lokalnych, z możliwością przekazania ich również do chmury.
Sebastian Grabski z Cisco informuje, że innego rzędu koszty będzie generowało użytkowanie systemu w modelu SaaS, a innego wdrożenie i utrzymanie chmury prywatnej, która w zasadzie jest tradycyjną inwestycją IT.
Zakup aplikacji, utrzymanie infrastruktury, obsługa chmury, stała opłata za korzystanie z aplikacji w modelu usługowym (ale też chmurowym), wszystko to są źródła kosztów, które inaczej będą się kształtować w różnych firmach - wyjaśnia.
Model wnoszenia opłat wynika z modelu korzystania z aplikacji PLM - w przypadku SaaS mamy do czynienia ze stałą, regularną opłatą (np. comiesięczną).

Chmura publiczna to także stała opłata, z tym że w jej przypadku płaci się zarówno za aplikację, jak i za miejsce dla niej i generowanych przez nią danych na serwerach.

Chmura prywatna to tradycyjna inwestycja, w przypadku której firma ponosi koszt zakupu, wdrożenia i utrzymania infrastruktury oraz jej ewentualnej rozbudowy. Do tego dochodzi także koszt samej aplikacji.

Źródło: www.wnp.pl

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top