Zwiększa się presja wywierana na przedsiębiorstwa, która dotyczy transformacji cyfrowej firm w 2016 roku. Firmy o nowoczesnych modelach biznesowych, zwłaszcza te ze Stanów Zjednoczonych, nie stanowią już wyjątków, na których mogą wzorować się tradycyjne przedsiębiorstwa. To one dyktują tempo zmiany.
 

 REKLAMA 
 ERP-VIEW.PL- STREAMSOFT 
 
Przetrwanie w gospodarce cyfrowej zależy od nowych wzorców biznesowych, nowych możliwości i szybszego wdrożenia - począwszy od kierowników, a skończywszy na osobach decyzyjnych. Firmy muszą iść tam, gdzie są ich klienci — dziś klienci cyfrowi. Jednym z doskonałych przykładów rozwoju takiego trendu jest branża bankowa. Prawie nigdzie to, dlaczego firmy powinny realizować strategię na wszystkich kanałach nie jest tak oczywiste, jak w tym przypadku. Wprowadzenie bankowości internetowej było tylko pierwszym krokiem. Dziś konsumenci chcą samodzielnie decydować w jaki sposób będą kontaktować się z bankiem. Kompleksowe portfolio rozwiązań cyfrowych, które obejmuje konsultacje wideo, bankowość mobilną oraz uproszczony proces płatności niektórym klientom może wydawać się niekonwencjonalne. Z drugiej strony jest to jednak sposób wyrażenia tego, czego szuka inna rosnąca grupa klientów obeznanych z technologią.

Minęły czasy, w których przedsiębiorstwa mogły w pojedynkę dyktować klientom sposób komunikacji z firmą. Kiedy pojawiły się plany kilku grup bankowych, które odnosiły się do zamknięcia znacznej liczby oddziałów, intensywność wywołanej dyskusji udowodniła, że banki czekały zbyt długo.

Dzisiejszy gadżet to jutrzejsza norma

Mając na uwadze zwiększającą się świadomość klientów, którzy coraz chętniej korzystają z nowych technologii, firmom radzi się wprowadzenie nowatorskich rozwiązań zanim poproszą o to klienci lub, co gorsza, kiedy będzie im ich brakowało. Usługi i funkcjonalności, które dziś uważa się za wymyślne gadżety lub „zabawne” dodatki, jutro będą normą. Jeśli zaczniesz oferować je jutro, już zawsze będziesz w tyle.

Wystarczy pomyśleć o podróżach biznesowych i wszystkim, co należy zrobić przed, podczas lub po niej. Nie potrzeba wiele, aby w czasie Twojej nieobecności pojawiły się znaczne opóźnienia. Odwołano lot, w hotelu nagle pojawia się nadkomplet klientów, a firma taksówkarska zapomniała o rezerwacji. Ostatecznie konieczne będzie zawarcie wszystkich tych niedogodności w raporcie wydatków, który należy przygotować możliwie jak najszybciej. Dziś dzięki technologiom można bezstresowo zorganizować doskonały wyjazd. Kiedy wszystkie osoby zaangażowane w podróż biznesową wymienią dane, sytuacja będzie znacznie łatwiejsza. Podróżnik otrzymuje wcześniejszą informację na smartfon na temat anulowania lotu i oferowana jest mu alternatywa. Hotel zauważa zbyt dużą liczbę rezerwacji przed przybyciem gościa i rezerwuje pokój w innym hotelu. Ponieważ firma taksówkarska regularnie potwierdza status rezerwacji, podróżnik jest pewien, że dotrze na spotkanie na czas. W biurze raport wydatków generowany jest automatycznie na podstawie tych danych.

Trzy aspekty warte zapamiętania podczas digitalizacji firmy

Czy to bank, hotel, czy komercyjne linie lotnicze, te same trzy koncepcje odnoszące się do digitalizacji firmy mają zastosowanie dla wszystkich biznesów:
  1. Zmień wygląd firmy Rozwiń obecny model biznesowy zgodnie z możliwościami ery cyfrowej. Może to obejmować produkty, a także usługi. Obserwowanie życzeń klientów, którzy znają technologię, może pomóc w zorientowaniu się w sytuacji.
  2. Potrzebujesz odpowiedniej technologii Cyfryzacja oznacza również szybki wzrost wielkości danych, które firmy i partnerzy muszą zebrać i zanalizować. Najprawdopodobniej wymagana jest zmiana infrastruktury IT. 
  3. Koniecznie wyeliminuj zawiłości w firmie Kiedy cyfrowy biznes został prawidłowo wdrożony, firma automatyzuje ręczne, przestarzałe zadania. Oznacza to, że można uprościć zewnętrzne i wewnętrzne procesy przedsiębiorstwa. Pracownicy będą mieli więcej czasu na ważne elementy ich pracy.

Dzięki big data firmy muszą nauczyć się myśleć w definicji petabajtów i większych jednostkach, jeśli nie chcą, aby przytłoczyło ich przeciążenie danych. Bank Live Oak znajdujący się w Północnej Karolinie wykorzystał cyfryzację jako szansę na reogranizację procesów. Bank ten oferuje kredyty dla małych firm. W przeszłości wykorzystywał konwencjonalne oprogramowanie biurowe do analizy danych firmy. Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa, Live Oak musiało zastosować znacznie potężniejsze rozwiązanie. Dzięki nowemu rozwiązaniu do analizy big data, firma nie tylko może lepiej wykonywać poprzednie zadania, ale również zyskała dostęp do analiz w czasie rzeczywistym i prognoz, co pozwala na szybsze podejmowanie decyzji opartych o fakty. Interfejs użytkownika, który zapewnia bogate wizualizacje, dodatkowo ułatwia pracownikom pracę.

Model cyfrowy

Firmy muszą przekształcić się również z „systemu danych”, który po prostu zbiera dane, na „system inteligencji”, który zbiera dane i analizuje je w sposób celowy w celu poprawy procesów biznesowych. Wymaga to „modelu cyfrowego”, który składa się z pięciu filarów.
  1. Pracownicy — mądrzejsi, bardziej zaangażowani specjaliści, który otrzymują odpowiednie wsparcie i wnoszą własny wkład w postaci swojego know-how;
  2. Obsługa klienta — obsługa w wielu kanałach jednocześnie wraz z analizą zwyczaju klientów w celu ulepszenia oferty;
  3. Sieć biznesowa — zrzeszanie partnerów biznesowych w czasie rzeczywistym, ponieważ firmy nie mogą zaspokoić oczekiwań klientów w pojedynkę; dołączanie do dynamicznych relacji;
  4. Operowanie big data i oferowanie inteligentnych usług — rozumienie danych i dokonywanie prognoz;
  5. Cyfrowa podstawa — użycie odpowiedniej, przyszłościowej platformy IT, z której pracownicy mogą łatwo korzystać i która wspiera cele biznesowe.

Nie zawsze należy pozostawać w świecie biznesu, żeby doświadczyć, w jaki sposób cyfryzacja może przynieść korzyści społeczeństwu. Tak zwany projekt One4 jest wynikiem kreatywnego pomysłu grupy muzycznej Imagine Dragons, która chciała zrobić coś w odpowiedzi na obecny kryzys imigracyjny w Europie. W ciągu trzech tygodni i ze wsparciem firmy SAP, pomysł przerodził się w pełni wyprodukowane nagranie, które za pośrednictwem mediów społecznościowych dotarło do prawie 300 milionów osób. Wpływy z nagrania zostały przekazane Agencji ONZ ds. Uchodźców (UNHCR) w celu wsparcia działań na rzecz uchodźców z Bliskiego Wschodu. Bez cyfrowych środków komunikacji, produkcja i dystrybucja tej błyskawicznej akcji nie byłyby możliwe.

Autor: Stefan Hoechbauer, Dyrektor Regionalny SAP CEE

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top