Hurtownia Danych, czyli krok ku sprawniejszej organizacji

Jednym z największych wyzwań w zarządzaniu dużą organizacją jest efektywne gromadzenie, przetwarzanie i wykorzystywanie danych, pozyskiwanych z wielu różnych rozproszonych źródeł takich jak CRM, systemy logistyczne czy też bazy danych finansowo-handlowych.


 
Analiza tych danych i ich przetworzenie w postać informacji jest zadaniem, któremu sprostać może tylko odpowiednio skonfigurowane narzędzie klasy Hurtownia Danych. Wdrożenie HD w organizacji jest wieloetapowym przedsięwzięciem, które obejmuje projektowanie struktury hurtowni, integrację z zewnętrznymi źródłami danych, opracowanie procedur do zarządzania zbiorami oraz interfejsów do programowania raportów.

HD jest rozwiązaniem pracującym na zasobach tzw. Big Data, przetwarzając ogromną ilość niezorganizowanych danych dotyczących każdej operacji przeprowadzonej za pomocą systemu informatycznego organizacji. Zasadniczym celem HD jest agregowanie tych danych, ich strukturalizacja oraz zapewnienie jej użytkownikom efektywnego dostępu do nich.

Dane zapisywane w HD są agregowane na bardzo wielu poziomach o różnej szczegółowości – od ogólnych, takich jak np. liczba Klientów w danym mieście, do szczegółowych, takich jak np. liczba Klientów w danym mieście, którzy dokonali zakupu w ciągu ostatnich 2 tygodni i właśnie dziś obchodzą urodziny.

Dane w hurtowni poddawane są kategoryzacji tematycznej, co pozwala na wyodrębnienie zbiorów, opisujących określone obszary działania organizacji, takie jak: płatności i rozliczenia, dane logistyczne, dane produkcyjne itd., a także – a może przede wszystkim – na rozpoznaniu zależności pomiędzy z pozoru niezwiązanymi ze sobą informacjami, opisującymi różne procesy. Identyfikowanie takich zależności i korelacji pozwala na wypracowanie odpowiedzi na zasadnicze pytania dotyczące strategii firmy. Analiza danych z HD pozwala na dostrzeżenie istoty zjawisk i zmian w otoczeniu organizacji, oraz ocenę jakości procesów przez nią prowadzonych.

Jak Hurtownia Danych wspiera podejmowanie decyzji?
  • Dzięki wielowymiarowej analizie danych HD pozwala na tworzenie szczegółowych raportów, obejmujących na przykład: porównanie produktów i usług pod względem rentowności,
  • badanie sezonowości i regionalizacji decyzji zakupowych konsumentów,
  • pogłębiony profil Klienta, na podstawie jego decyzji oraz pełnej historii kontaktów sprzedażowych,
  • trendy w realizowanej sprzedaży,
  • ocenę rentowności prowadzonych działań promocyjnych w wielu kanałach, 
  • efektywność pracy pracowników z różnych jednostek organizacji Hurtownia danych może np. wykazać potrzebę zwiększenia nakładów inwestycyjnych w dany produkt lub usługę czy też zmiany ich cen, a także wskazać nieefektywnych oraz najskuteczniejszych pracowników firmy.



Narzędzia raportowe Hurtowni Danych w automatyczny sposób zasilą zespół analityków organizacji aktualnymi informacjami, pozwalającymi na właściwy ogląd sytuacji oraz podjęcie zasadnych, popartych twardymi danymi decyzji. Właściwe zarządzanie danymi wpływa na skuteczne planowanie zasobów firmy, które – w czasach powszechnie rosnącej konkurencji – może zaważyć na jej dalszym funkcjonowaniu na rynku poprzez skuteczne wsparcie w procesie tworzenie trwałej przewagi konkurencyjnej.

Autor: Jacek Zacharewicz - Prezes Zarządu Alfa Projekt

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ:


Back to top